Vann Sida-tävling: Gymnasisten Rebecca Tarsalainen träffar fredspristagaren Muhammad Yunus

Artonåriga Rebecca Tarsalainen från Partille vann en frågetävling om utvecklingssamarbete i samband med miljögalan ”Leve klotet” i Göteborg i januari. Första pris blev en resa till Stockholm, en dag på Sida och ett personligt möte med Muhammad Yunus.

Efter sitt besök på Sida på fredag eftermiddag får Rebecca träffa Muhammad Yunus på Södra teatern i Stockholm på lördag 19 april kl 13.00.

Rebecca Tarsalainen går sista året på gymnasiet och bor i Partille. Med sig på Stockholmsbesöket har hon kompisen Caroline Lundgren. På Sida får de ett skräddarsytt program, där de får träffa experter på utvecklingsfrågor och bistånd.

Professor Muhammad Yunus fick Nobels fredspris år 2006 för sitt arbete med mikrofinanstjänster genom Grameen Bank. En stor del av befolkningen i Bangladesh har tagit sig ur fattigdom tack vare möjligheten att ta små lån utan säkerhet från Grameen Bank i Bangladesh. Dessa lån hade de aldrig kunnat få i en vanlig bank.

Grameen Bank har drygt sju miljoner låntagare, varav 97 procent är kvinnor. Med sina närmare 2.500 lokala kontor kan banken tillhandahålla finansiella tjänster åt fattiga människor i över 81.000 byar. Det betyder att verksamheten täcker nästan alla Bangladeshs byar.

Sverige, genom Sida, stödde och samarbetade med Grameen Bank i nästan tio år tills banken var finansiellt stabil och stod på egna ben.
Muhammad Yunus är i Sverige i samband med att hans nya bok ”En värld utan fattigdom. Socialt företagande och kapitalismens framtid” har översatts till svenska.

Lördag kl 14.00–16.00 på Södra teatern i Stockholm håller Muhammad Yunus ett föredrag och deltar i ett samtal om kampen mot fattigdom och företagens roll. Sida nya policychef Mia Horn af Rantzien är en av deltagarna i samtalet.

För att få bilder, närvara vid mötena eller få möjlighet till en intervju, kontakta Sidas projektledare Joachim Beijmo, 073-257 25 36.