Världsfattigdomsdagen: Starkt svenskt stöd för arbetet mot fattigdomen i världen

I dag uppmärksammas världsfattigdomsdagen runt om i världen. Nästan alla svenskar visar starkt stöd för arbetet mot fattigdom. Hela 95 procent tycker det är viktigt att Sverige bidrar till utveckling i fattiga länder och 83 procent tror att svenskt bistånd bidrar till en positiv utveckling i världen. Allt enligt en Sifo-undersökning som Sida gör årligen på uppdrag av regeringen.

– Det är oerhört glädjande att stödet för fattigdomsbekämpning är så högt i Sverige. Det visar att svenskar generellt har förståelse för människor i svåra livssituationer och inser att ökad välfärd för alla gynnar den globala utvecklingen, säger Sidas generaldirektör Anders Nordström.

När det gäller de så kallade millenniemålen, att halvera fattigdomen till 2015, är begreppet relativt känt i Sverige. Mer än hälften av svenskarna känner till att en sådan global överenskommelse finns, vilket är relativt konstant sedan mätningarna om svenskars kännedom om millenniemålet startade. En europeisk jämförelse, som gjordes 2007, visar att svenskarna är bland de européer som har högst kännedom om millenniemålen.

Var femte svensk tror att det är möjligt att halvera fattigdomen i världen. Unga personer har högst tilltro till en halverad fattigdom - var fjärde person mellan 15 och 29 säger sig tro att det är möjligt. Personer över 60 är mest skeptiska, bara en av tio tror att världen kan nå målen.
– Sida behöver jobba ännu mer och effektivare för att nå ut till svenskarna med en rättvisande bild av global utveckling och utvecklingssamarbetets roll, säger Anders Nordström.

Många svenskar är villiga att göra något för att millenniemålen ska nås, åtta av tio svenskar svarar ja på frågan om de själva kan tänka sig att bidra till minskad fattigdom.
– Många olika typer av insatser och aktörer behövs för att kunna utrota fattigdomen i världen. Enbart bistånd räcker inte. Utvecklingssamarbetet är en del i den stora globala utvecklingen där allt från sysselsättning, handel, företagande och sociala rörelser ingår, säger Anders Nordström.

Ladda ner Sifon på www.sida.se/opinion
För mer information ring 08-698 55 55 eller mejla press@sida.se