Report this content

Pressmeddelande 2004-09-13: Hans Johansson utsedd till VD för Sidec Technologies Sidec Technologies (Stockholm) meddelar idag att man rekryterat Hans Johansson som ny VD. Hans går in i företaget i samband med en nyfinansiering som ska användas till att bygga upp sälj- och marknadsorganisationen i Europa och USA. Tidigare har Hans arbetat på Biotage AB som chef för BioSystems divisionen och innan dess var han VD för Personal Chemistry. Hans efterträder Gösta Sjöholm som lämnar Sidec efter en övergångsperiod. "Sidecs patenterade teknik ger möjlighet att studera proteiner i 3-D när de befinner sig i sitt biologiska sammanhang i cellen. Detta har inte varit möjligt förut" säger Hans. "Att på detta sätt kunna analysera proteiners form, interaktioner och dynamik kan ge värdefull information som hjälper forskare att förstå hur olika sjukdomar fungerar och hur man kan utveckla läkemedel mot dem. Därför känns det väldigt roligt att gå in i Sidec och jag ser fram emot en spännande utveckling av företaget de kommande åren. Företagets ambition är att skapa sig en naturlig roll som samarbetspartner till forskare inom området proteiners funktion." Hans Johansson, VD "Hans Johansson har efter nära 20 år inom bioteknikindustrin en imponerande bakgrund där han framgångsrikt kommersialiserat flera nya tekniker. Vi är säkra på att Hans även kan lyckas bra med att nå Sidecs ambitiösa mål", säger Bengt Falk, ordförande i Sidecs styrelse. Om Sidec Technologies AB Sidec erbjuder läkemedelsbranschen en service för att visualisera proteiners 3-dimensionella form och hur de interagerar in situ, dvs i deras biologiska miljö. Verksamheten baseras på elektronmikroskopi och en unik teknologi för 3-dimensionell rekonstruktion som utvecklats vid Karolinska Institutet. Det Stockholmsbaserade företaget har säljkontor i Lund och i San Diego, USA. De huvudsakliga investerarna är bl a Karolinska Investment Fund, Karolinska Development och Industrifonden. För mer information besök www.sidec.com. Kontakt För mer information och pressmaterial se www.sidec.com eller kontakta: Hans Johansson, VD Tel: 08-508 845 26 E-mail: hans.johansson@sidec.com Malin Engström, Marknadsföringsansvarig Tel: 073-3106932 E-mail: malin.engstrom@sidec.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/13/20040913BIT20650/wkr0001.pdf pressmeddelande Sidec Technologies utser ny vd