Pressmeddelande 2004-09-13: Proteiner i 3-D lockar till miljonsatsning

Report this content

Pressmeddelande 2004-09-13: Proteiner i 3-D lockar till miljonsatsning Sidec Technologies AB (Stockholm) meddelar idag att man säkrat bolagets vidareutveckling genom en ny finansiering som uppgår till 38 MSEK. Huvudsaklig investerare är FEI Company, världsledande tillverkare av elektronmikroskop. Alla Sidec's tidigare investerare deltar även de i den nya finansieringen. Sidec Technologies AB erbjuder en service till läkemedels- och biotechbolag för att visualisera proteiners 3-dimensionella form och hur de interagerar in situ, d.v.s. i deras biologiska miljö. Verksamheten baseras på elektronmikroskopi och en unik teknologi, Sidec® COMET, som utvecklats av Professor Ulf Skoglund vid Karolinska Institutet. Företaget är nu i en aktiv kommersialiseringsfas och kapitaltillskottet ska användas till att bygga upp sälj- och marknadsorganisationen i Europa och USA. "Vi är väldigt nöjda med vår investering i Sidec", säger Vahe Sarkissian, Styrelseordförande, och VD för FEI Company. "Med hjälp av Sidecs teknik kan forskare inom läkemedels- och biotechindustrin för första gången studera proteiners form i deras ursprungliga miljö i cellen. Detta kan fundamentalt påverka utvecklingen av nya läkemedel." "Vi är glada för att ha säkrat vidareutvecklingen av denna lovande teknik och vi är särskilt nöjda med att FEI, världsledande inom elektronmikroskopi, investerar i Sidec", säger Hans Johansson, ny VD för Sidec. "Den nära relationen med FEI gör att vi kan bygga vår serviceverksamhet på den allra senaste utvecklingen inom elektronmikroskopi, vilket gynnar förädlingen av vår teknologi och förbättrar de resultat vi kan erbjuda våra kunder." Om Sidec Technologies AB Sidec erbjuder läkemedelsbranschen en service för att visualisera proteiners 3-dimensionella form och hur de interagerar in situ, dvs i deras biologiska miljö. Verksamheten baseras på elektronmikroskopi och en unik teknologi för 3-dimensionell rekonstruktion som utvecklats vid Karolinska Institutet. Det Stockholmsbaserade företaget har säljkontor i Lund och i San Diego, USA. De huvudsakliga investerarna är bl a Karolinska Investment Fund, Karolinska Development och Industrifonden. För mer information besök www.sidec.com. Kontakt För mer information och pressmaterial se www.sidec.com eller kontakta: Hans Johansson, VD Tel: 08-508 845 26 E-mail: hans.johansson@sidec.com Malin Engström, Marknadsföringsansvarig Tel: 073-3106932 E-mail: malin.engstrom@sidec.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/13/20040913BIT20680/wkr0001.pdf