Siemens Enterprise Communications och ÖreTel släpper mobilväxeldödare

UC som tjänst för både små och stora företag

I ett nytt samarbete erbjuder nu Siemens Enterprise Communications tillsammans med teleoperatören ÖreTel Unified Communications (UC) som tjänst. Kunder – som kan vara från fem användare och uppåt – får en totallösning för kommunikation där de kan välja att hantera driften av hård- och mjukvaran själva eller lägga det hos ÖreTel. Tjänsten bygger på hård- och mjukvara från Siemens Enterprise Communications med drift och underhåll från ÖreTel.

– Mindre företag valde tidigare mellan en krånglig mobilväxel och en dyr hårdvara – eller att inte ha någon växel alls – och någon totallösning för all kommunikation var inte att tänka på om man hade under 100 anställda. Idag är företag så vana att kunna köpa en funktion snarare än en produkt att det känns naturligt att man till ett rimligt pris ska få en lättanvänd total kommunikationslösning, säger Alexander Brändefors, vVD ÖreTel.

– Trenden går mot att företag av alla storlekar väljer att köpa tjänster istället för att dra på sig hårdvara som måste underhållas till höga kostnader. Vi är glada över att nu kunna erbjuda alla svenska företag – inte bara de största – en paketlösning med det bästa av två världar: vår prisbelönta produkt och ÖreTels operatörstjänster, tillägger Olof Ferenius, nordisk VD på Siemens Enterprise Communications.

Med tjänsten kommer kunden enkelt kunna koppla vidare samtal från mobil, dator eller kontorstelefon, ringa från datorns skrivbord eller mobiltelefonen, starta en konferens direkt från Outlook, se tillgänglighet hos andra användare, samt kontrollera hur och när man vill bli kontaktad. Den baseras på Siemens Enterprise Communications OpenScape Office LX, en allt-i-ett-programvara för UC för upp till 500 användare som körs på en server och kombinerar UC-mjukvara, telefonväxelmjukvara och har virtualiseringsmöjligheter. Även Contact Center finns som tjänst i denna lösning liksom koppling till sociala media.

Prisexempel och tillgänglighet

Tjänsten lanseras den 6 oktober 2011 och kommer att kunna köpas både direkt från ÖreTel och via Siemens Enterprise Communications befintliga återförsäljare.

Tjänsten kommer att kosta från 59 kronor per användare och månad.

För ytterligare information, vänligen kontakta

Alexander Brändefors, vVD ÖreTel, tel 0735-345 345, alexander.brandefors@oretel.se

Olof Ferenius, nordisk VD Siemens Enterprise Communications, tel 010-110 55 05, olof.ferenius@siemens-enterprise.com

Sofia Svensson, marknadschef, tel 010-110 55 71, sofia.svensson@siemens-enterprise.com

Om ÖreTel

Fastnätsoperatören ÖreTel grundades år 2000 och levererar fasta telefoni- och internettjänster till företagskunder och andra operatörer. ÖreTel har egen ägd modern teknik för telefoni och Internet. Produkterna omfattar trafikavtal, tele- och dataaccesser koppar/fiber, trunkar och linjer, nummertjänster, telefoni som tjänst (centrex) samt Internetaccesser. Mer information finns på www.oretel.se

Om Siemens Enterprise Communications

Siemens Enterprise Communications är en ledande leverantör av kommunikationslösningar för företag och organisationer. Lösningarna inkluderar tal, infrastruktur och säkra nätverk som är baserade på öppna standarder. Arkitekturen förenar företagens kommunikation med affärsapplikationerna som i sin tur förenklar samarbetet inom och utanför företaget. Mer information finns på www.siemens-enterprise.se.

Det prisbelönta synsättet "Open Communications" gör det möjligt för organisationer att öka produktiviteten och minska kostnaderna genom att enkelt driftsätta lösningar som fungerar i befintliga IT-miljöer, vilket ger driftseffektivitet. Det är grunden för bolagets OpenPath ® strategi som gör att kunder kan minska riskerna och kostnadseffektivt införa en enhetlig kommunikation. SEN koncernföretag inkluderar Siemens Enterprise Communications, Cycos och Enterasys Networks och är samägt av The Gores Group och Siemens AG.

Notera: Siemens Enterprise Communications AB är ett licensierat varumärke till Siemens AG. HiPath, OpenOffice, OpenScape och OpenStage är registrerade varumärken som tillhör Siemens Enterprise Communications & Co KG eller dess dotterbolag. Alla andra företag, varumärken, produkter och tjänster är varumärken eller registrerade varumärken som tillhör respektive innehavare. Siemens Enterprise Communications AB har organisationsnummer 556708-6540.

Den här utgåvan kan innehålla uttalanden som bygger på Siemens lednings övertygelse. Orden "förutser", "tror", "uppskattar", "prognos", "förväntar", "avser", "planerar", "bör" och "projekt" används för att identifiera framtidsinriktade uttalanden. Sådana uttalanden speglar bolagets nuvarande syn avseende framtida händelser och är föremål för risker och osäkerhetsfaktorer. Många faktorer kan orsaka faktiska resultat som skiljer från det allmänna ekonomiska och affärsmässiga förhållandet, faktorer såsom förändringar i valutakurser och räntor, införandet av konkurrerande produkter, bristande mottagande av nya produkter eller tjänster och förändringar i affärsstrategi. Det faktiska resultatet kan avvika väsentligt från dem som finns förväntade här. Siemens har inte för avsikt eller tar på sig någon skyldighet att uppdatera dessa framåtblickande uttalanden.

Taggar: