Bobergs Vind AB köper vindkraftverk av Siemens

Siemens sluter avtal om 3 vindkraftverk med Bobergs Vind AB. Vindkraftverken med en total effekt på ca 7 MW kommer att installeras 30 km väst om Linköping och beräknas driftsättas under hösten 2013.

De tre vindkraftverken av modellen SWT 2.3-101 kommer att sättas upp ca 30 km väst om Linköping i Motala kommun. Verken beräknas tas i bruk hösten 2013 kommer då ge en total årsproduktion på ca 19200 MWh, vilket motsvarar el till ca 2900 hushåll.

– Vi är glada att nu ha kommit till den punkt i projektet där vi beställt vindkraftverken och vi ser fram emot att under senhösten vara igång med elproduktionen, säger Klas Gustafsson ordförande i Bobergs Vind AB.

Bobergs Vind har totalt 67 olika delägare där Tekniska Verken i Linköping Vind AB är den störste ägaren med sina 33 procent. Övriga delägare är delägare i Bobergs Häradsallmänning, som äger marken där verken ska stå, och kringboende.

– Att Bobergs Vind väljer Siemens som leverantör är mycket glädjande och vi ser det som ett stort förtroende, säger Hans Carlsson ansvarig för vindkraft på Siemens AB.

Siemens är världens tredje största vindkraftsleverantör. SWT 2.3 -101 är mycket konkurrenskraftig på svensk marknad. Med en höjd på 150 meter och en rotordiameter på 101 meter är Siemens vindturbin SWT 2.3-101 anpassad för låga till medelhöga vindhastigheter, vilket är typiskt för svenska vindförhållanden.

Hans Carlsson

Tel: 08-728 13 54, mobil: 070-728 13 54

e-post: hans.carlsson@siemens.com

Caroline Rylander

presschef

Tel: 08-728 14 56, mobil: 070-728 14 56

e-post: caroline.rylander@siemens.com

Med världens största miljöportfölj erbjuder Siemens innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena infrastruktur, industri, energi, hälso- och sjukvård. Hos Siemens 370 000 medarbetare i 190 länder finns kunskapen och kompetensen att ta fram produkter, lösningar och tjänster som bidrar till ett hållbart samhälle. Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och bolaget har cirka 4 600 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Upplands Väsby. Förra affärsåret var omsättningen ca 17 miljarder kronor.