City Gross och Siemens i samarbete för minskad miljöpåverkan

City Gross arbetar hårt med miljöfrågor och har nu valt Siemens, Building Technologies, till partner. Syftet är att förbättra innemiljön i butikerna, spara energi och få sänkta driftskostnader samtidigt som miljöbelastningen minskas.

Siemens har nu i uppdrag att modernisera de VVS-tekniska installationerna i City Gross butiker i Hyllinge och Norrköping. Projektet omfattar styrinstallationer, belysningsåtgärder, ombyggnad av ventilations- och kylinstallationer med en garanterad besparing på åtgärderna.

– På City Gross vill vi göra allt som står i vår makt för att minska vår miljöpåverkan. Fastigheter står för 30 % av världens energianvändning så här finns en stor potential till energieffektivisering. Genom samarbetet med Siemens har vi nu möjlighet att kraftigt sänka våra butikers energianvändning, säger Alf Carsten på Bergendahls Food AB, som äger och driver City Gross-butikerna.

Anders Hellberg

Building Technologies
Tel: 040-6916122 mobil: 070-8719822

e-post: anders.hellberg@siemens.com

Alf Carsten

Bergendahls Food AB
Tel: 045-148000 mobil: 073-6208204

e-post: alf.carsten@bergendahls.se

Siemens, det gröna infrastrukturföretaget, utvecklar innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena industri, energi, hälso- och sjukvård. Företaget har världens största miljöportfölj med produkter, lösningar och tjänster som bidrar till att skapa en hållbar framtid. Siemens har 405 000 anställda i 190 länder och omsätter 76 miljarder euro. En tredjedel av omsättningen kommer från miljöportföljen.

Siemens, det gröna infrastrukturföretaget, utvecklar innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena industri, energi, hälso- och sjukvård. Företaget har världens största miljöportfölj med produkter, lösningar och tjänster som bidrar till att skapa en hållbar framtid. Siemens har 360 000 anställda i 190 länder och omsätter 73,5 miljarder euro. Ungefär 40 procent av omsättningen kommer från miljöportföljen.

Siemens har funnits i Sverige sedan 1893 och är idag cirka 4 700 medarbetare. Förra affärsåret var omsättningen ungefär 18 miljarder kronor. Siemens finns på ett 40-tal orter i Sverige och har huvudkontor i Upplands Väsby. Läs mer på www.siemens.se