Energieffektivitet viktigast för att dämpa klimatförändringarna

”Energieffektivisering spelar en nyckelroll för att reducera växthusgaser och dämpa klimatförändringarna”, anser Roland Aurich, koncernchef för Siemens AB. Tekniken finns redan men behöver tillämpas i större omfattning. Siemens beräknar att teknikrelaterade koldioxidutsläpp kan reduceras med cirka 30 % fram till 2050.

Den globala uppvärmningen under 1900-talet är otvetydig visar uppmärksammade rapporter från FN-organet IPCC. För att hejda klimatförändringarna måste vi kraftigt minska användningen av fossila bränslen. Bedömningarna pekar på att energieffektivisering spelar en nyckelroll i detta arbete.

Många av de lösningar som behövs finns redan tillgängliga idag. Vi hittar exempel inom kraftgenerering, kraftöverföring och energianvändning i byggnader, belysning, hushållsapparater, transporter och industrier. Siemens utvecklar teknologiska innovationer som sparar energi och begränsar utsläppen av växthusgaser inom alla dessa områden.

De globala utsläppen av växthusgaser motsvarar ungefär 49 miljarder ton koldioxid per år. Av dessa utsläpp är 32 miljarder ton teknikrelaterade, resten har genererats av jord- och skogsbruk.
”Om man skulle införa de tio ledande teknologierna världen över, varav samtliga ingår i Siemens produktportfölj skulle den årliga andelen koldioxidutsläpp minska med 10 miljarder. Det motsvarar en minskning på cirka 30 % av teknikrelaterade utsläpp fram till år 2050”, säger Roland Aurich. Siffran tar inte hänsyn till kommande teknologiska framsteg eller tillväxtmarknader.
”Den bästa energin är den du inte använder eftersom energibesparingar är det enda sättet att effektivt begränsa växthusgaser. Högre energieffektivitet är även fördelaktigt för kunderna eftersom man får en minskning av energikonsumtionen och därmed kostnaderna.”

Anne Ostelius, Siemens AB, Corporate Communications,
070-728 14 56, anne.ostelius@siemens.com

Läs exempel på teknologier som bidrar till att dämpa klimatförändringarna i bifogade bilaga.

BILAGA:
Åtgärder för att dämpa klimatförändringarna

Effektiv kraftgenerering
Om alla kraftverk skulle producera med maximal verkningsgrad skulle de årliga koldioxidutsläppen minska med 2,5 miljarder ton, vilket är två och en halv gånger siffran för hela Tyskland.

Världens mest avancerade kombinerade kombikraftverk, som Siemens nu utrustar med världens största gasturbin, kommer att ha en verkningsgrad på 60% (jämfört med genomsnittet 38 % för tyska kolkraftverk)

Genom att exempelvis bygga 20 nya kombikraftverk varje år fram till 2050, där varje kombikraftverk får en verkningsgrad på 60 % kommer det att vara möjligt att reducera koldioxidutsläppen med ytterligare 1,6 miljarder ton. Enbart denna innovation kan reducera koldioxidutsläpp för alla fossileldade kraftverk med totalt 4,1 miljarder ton per år. Det motsvarar utsläppsnivån för hela Europa.

De 6 300 vindturbiner från Siemens som finns världen över reducerar koldioxidutsläpp med 10 miljoner ton per år. Vid 2050 kommer vindkraft att kunna reducera de totala koldioxidutsläppen med 600 miljoner ton per år.

Ett geotermiskt kraftvärmeverk som kommer att förse ungefär 6 000 hushåll med elektricitet är för närvarande under konstruktion i Unterhaching, nära München. Förutom elektricitet kommer geotermiskt vatten att genereras av verket som kommer att förse värme till ungefär hälften av stadens 20 000 invånare.

Effektiv kraftöverföring
System för högspänd likströmsöverföring (HVDC) förbrukar betydligt mindre energi och genererar motsvarande mindre koldioxid än konventionella växelströmsystem. Exempelvis kommer den 800 kilometer långa överföringsledning som Siemens nu bygger i Indien att reducera koldioxidutsläpp med 690 000 ton per år.

Effektiv energianvändning
Det finns möjlighet att spara mycket energi i byggnader genom avancerad värme- och klimatkontrollsystem, byggnadsautomation, bättre isolering och belysning. Besparingspotentialen är ungefär två miljarder ton koldioxid per år.

Intresset för energibesparande åtgärder i fastigheter är mycket stort. Den senaste tiden har Siemens AB fått rekordstora kontrakt på modernisering av byggnader. Projekten kallas performance contracting och innebär garanterade energibesparingar. Exempelvis har Landskrona kommun valt Siemens för att minska koldioxidförbrukningen med 38 %.

På global nivå innebär Siemens-projekten besparingar på mer än en miljard euro och en koldioxidminskning på 2,4 miljoner ton. Investeringarna finansieras genom besparingar, en vinst för kunder, Siemens och miljön.

Siemens teknologi för piezo-injektion reducerar bränslekonsumtion och koldioxidutsläpp i bilar med ungefär 20 %. Tåg är miljövänliga transportmedel till sin natur. Exempelvis konsumerar ett halvfullt höghastighetståg som Velaro E train endast två liter bensin per stol per 100 kilometer. Det finns fortfarande en stor besparingspotential med spårbundna system. Genom att återmata bromsenergi till elnätet och använda lättviktiga material konsumerar Oslos nya tunnelbana 30 % mindre energi.

Effektiva motorer är ett annat exempel: genom att använda Siemens energieffektiva motorer och frekvensomriktare för varvtalsregleringen av motorn kan man kapa elkostnaderna med upp till 60 %.

Elektriska drivsystem står för ungefär 65 % av all industriell elkonsumtion. Om man byter ut alla industriella motorer världen över till energisnåla motorer och frekvensomriktare kommer man att minska koldioxidutsläppen med 360 miljoner ton per år. För en tillverkare som Siemens är utbytesmarknaden för industrimotorer mycket intressant. Bara i Tyskland är 88 % av alla motorer fortfarande inte reglerade av frekvensomriktare vilket innebär en enorm besparingspotential.

2020 kommer två tredjedelar av all elektricitet som produceras i världen fortfarande att genereras av fossila bränslen. Det innebär att den största koldioxidreduktionen kommer att uppnås av avancerade högeffektiva kraftverk. Siemens beräknar att potentiella koldioxidreduktioner uppgår till totalt över 4 miljarder ton vid 2050. Nya teknologier för infångning och lagring av koldioxid (Carbon Capture and Storage, CCS) är nyckelaspekter i ansträngningarna att dämpa klimatförändringarna.