Hans Holmström ny vd för Siemens Industrial Turbomachinery AB

Hans Holmström tillträder som VD för Siemens Industrial Turbomachinery den 1 februari 2012 efter Jan-Erik Rydén som slutar på företaget.

Sedan 2009 har Hans varit globalt ansvarig för ABB:s kabelverksamhet och platschef för verksamheten i Karlskrona. Redan 1983 började han på ASEA som trainee och har sedan haft flera ledande positioner inom ABB både i Sverige och utomlands.

Hans kommer ursprungligen från Malmberget i Norrbotten och har en civilingenjörsexamen från högskolan i Luleå. Han har även en MBA (Master of Business Administration) från Uppsala Universitet.

Mats Rosander
Personal- och Informationsdirektör
Siemens Industrial Turbomachinery AB
mats.rosander@siemens.com

Siemens, det gröna infrastrukturföretaget, utvecklar innovativa och högteknologiska lösningar

inom områdena industri, energi, infrastruktur och städer samt hälso- och sjukvård. Företaget har världens största miljöportfölj med produkter, lösningar och tjänster som bidrar till att skapa en hållbar framtid. Siemens har 360 000 anställda i 190 länder och omsätter 73,5 miljarder euro. Ungefär 40 procent av omsättningen kommer från miljöportföljen. Siemens har funnits i Sverige sedan 1893 och är idag cirka 4 700 medarbetare. Förra affärsåret var omsättningen ungefär 18 miljarder kronor. Siemens finns på ett 40-tal orter i Sverige och har huvudkontor i Upplands Väsby. Läs mer på www.siemens.se

Siemens Industrial Turbomachinery AB (SIT AB) med säte i Finspång i norra Östergötland levererar kraftverk, gas- och ångturbiner med hög verkningsgrad och låga utsläppshalter. Företaget har 2800 medarbetare och omsätter ca 10 miljarder kronor årligen och ingår i Siemens Energy Sector.

Siemens Energy Sector är den enda aktören i världen som erbjuder produkter, lösningar och tjänster som omfattar alla steg i energiförsörjningen: från produktion, via transmission och distribution, till elanvändning. Fokus ligger på säker drift och energieffektiva lösningar för att möta såväl det ökade energibehovet som kravet på minsta möjliga miljöpåverkan.
Läs mer på
www.siemens.se/energy