Information till patienten via webben

Patienter använder sig idag ofta av Internet som en källa till medicinsk information. Ett stort problem är att information på Internet, som når patienten, kan vara bristfällig. Det kan medföra att patienten inte följer sin vårdplan. Cuetag är en ny webbtjänst och ett sökhjälpmedel som gör det möjligt för sjukvårdspersonal att utnyttja webben som en resurs för att hjälpa patienter hitta rätt information på Internet. Cuetags kan nu integreras med Siemens produkter Obstetrix och Melior.

Cuetag integrerat i Siemens journalsystem
Med Cuetag kan du snabbt skapa ett informationsmaterial till patienten som hänvisar till säkra och relevanta medicinska informationskällor på webben i samband med sjukbesök. Med Cuetag är det ytterst enkelt att utnyttja webben som en resurs i dagliga kliniska arbetet. En länk läggs upp i Obstetrix eller Melior vilket gör det enkelt för användaren att skapa Cuetags. Användarens identitet i journalsystemet följer med vid skapandet av det meddelande som skickas till patienten.

Smart social navigering
En Cuetag är en miniportal som flyter ovanpå olika hemsidor och hjälper patienten att navigera på Internet. Sjukvårdspersonal skapar enkelt en uppsättning Cuetags, som speglar vanliga informationsbehov, och kan skicka ut dem till patienter via deras e-postadress. Patienternas användning av Cuetags registreras i systemet och ger sjukvårdspersonalen återkoppling.

Utvärdering vid Universitetssjukhuset i Linköping
En användarstudie som gjorts vid Kvinnohälsan vid Universitetssjukhuset i Linköping under hösten 2008 visar på stort intresse för Cuetag och sättet att förmedla information. Detta gällde både patienter och sjukvårdspersonal. 70 procent tog emot och använde sina Cuetags när de surfade på Internet. Patienterna uppskattade enkelheten i att använda Cuetags och att de fick kvalitetssäkrad information från kliniken. Barnmorskorna uppskattade snabbheten i att skapa och att skicka Cuetags samt möjligheterna att peka ut kvalitetssäkrad information på Internet.

Mer information:
Eva Woodhouse