Kontaktdon med minnesmodul för laserscanner

Till laserscannern Simatic FS660 med anslutning till OSSD-utgångar har Siemens tagit fram ett nytt kontaktdon med inbyggd minneskapsel. Det innebär att man kan lagra parametreringen för laserscannern direkt i kapseln som finns i kontaktdonet. Vid service och utbyte av laserscannern kan man då enkelt spara ned parametreringen i den nya laserscannern utan extra utrustning såsom dator eller programmeringskabel. Det är också ett bra sätt för att hantera kopiering till laserscannrar med likadan parametrering för till exempel förarlösa truckar. Siemens laserscannrar används för personskydd och känner av ett större område med fyra meters radie runt till exempel en robotcell eller en förarlös truck. Laserscannern passar utmärkt inom till exempel bilindustrin och lagerhantering, och uppfyller säkerhetskategori 3 enligt 954-1 eller SIL 2 enligt 61508.

Klicka på länken för att se pressreleasen i sin helhet:
Där kan du också ladda ner en högupplöst bild som är anpassad för tryck.

Om du går in på www.siemens.se/industriteknik/press hittar du alla Siemens pressmeddelanden inom industri- och installationsområdet.

För information och bilder, kontakta:
Camilla Sandevik, Siemens AB, Automation & Services, 08-728 17 19, 070-728 17 19
camilla.sandevik@siemens.com