• Siemens/

Ny beröringsfri SSF-godkänd kort- och kodläsare till Bewator 2010 säkerhetssystem

Siemens, Security Products lanserar en ny beröringsfri kort- och kodläsare för Bewator 2010 säkerhetssystem. RB500EM samt RB500Cotag har samma funktionalitet som den befintliga kortläsaren RB9160EM och RB9160Cotag men i smäckrare design och är storleksmässigt mycket mindre vilket medför en snygg installation. RB500är en liten och robust beröringsfri kortläsare att ansluta till Bewator 2010 säkerhetssystem.

Läsarens knappsats har inbyggd bakgrundsbelysning och det går att använda gruppkoder, personliga koder och PIN-koder i systemen. Den robusta kapslingen i helgjuten metall tillåter att läsaren även kan monteras i utsatta miljöer utomhus.

RB500EM och RB500Cotag har genomgått SSF tester hos SP tillsammans med Bewator 2010 Omnis version 5.0, som lanseras under vinter 08/09, och blivit godkända hos SBSC enligt SSF1014 Utgåva 3 Larmklass 2.

Till den nya läsaren lanseras även ett antal olika tillbehör. Bland annat en infällnadslåda i rostfritt samt en rostfri täckplåt som täcker tidigare hål, av exempelvis en RB9160, vid utbyte perfekt. Täckplåten är dessutom förberedd för montering av RB500. Ytterligare tillbehör till RB500 är monteringsplåtar för kabelgenomförning. En monteringsplåt med kabelgenomförning är lämplig att använda när det finns restriktioner för uppsättning exempelvis på K-märkta hus eller liknande.

Rebecca Neuman-Comrie
Building Technologies, Security Products