Ny teknologi ger jämn och effektiv avfallsförbränning

Siemens har utvecklat en innovativ styrning som ökar avfallets genomströmning och därmed kraftvärmeverkets lönsamhet. SPPA-P3000 hybridregulator är den första styrningen som kombinerar fördelarna med modellbaserad styrning och spjutspetsteknologin fuzzy-reglering. Den nya produkten har prövats i Leverkusens kraftvärmeverk för avfallsförbränning, som ägs av AVEA.

Kvaliteten i styrningen av förbränningshastigheten påverkar lönsamheten hos kraftvärmeverk för avfallsförbränning. Ju närmare pannlasten kan hållas till börvärdet desto mer avfall kan förbrännas under en given tid. Eftersom avfall som används som bränsle i kraftvärmeverk har mycket olika egenskaper blir styrningen av förbränningen den största utmaningen, vilket klassisk styrningsteknik har svårt att lösa. Utan en optimal styrning når man inte pannans möjliga kapacitet.

SPPA-P3000 hybridregulator från Siemens kombinerar fördelarna med modellbaserad styrning och spjutspetsteknologin fuzzy-reglering. Modellbaserad styrning är robust och förenklar optimeringen. Fuzzy-reglering används för att anpassa styrningen till oregelbundna och komplexa processer. Med den nya hybridregulatorn ökar förbränningskapaciteten av avfallet med 5 till 10 procent i typiska applikationer.

En SPPA-P3000 hybridregulator har varit i drift sedan januari 2007 i Leverkusen kraftvärmeverk för avfallsförbränning. Där används den för styrning av tre avfallsförbränningspannor. Siemens har gjort mätningar som bekräftar hybridregulatorns fördelar. Den ger jämn och effektiv styrning av kraftverkets processer samtidigt som man säkerställer att tillåtna emissionsgränser hålls.

För ytterligare information kontakta:
Per Raninen
Siemens AB