Nya Karolinska Solna utrustas med toppmodern teknik från Siemens

Siemens har inlett ett samarbete med Skanska Healthcare AB och kommer att utrusta Nya Karolinska Solna, NKS, med olika tekniska plattformar inom byggnadsautomation och energieffektivisering.

När Nya Karolinska Solna står färdigt kommer sjukhuset att bli ett av de första universitetssjukhusen i världen som miljöcertifieras i enlighet med den så kallade LEED Gold certifieringen och Miljöbyggnad Guld. För att nå de högt uppsatta målen om ett energisnålt och hållbart sjukhus är kraven på energieffektiva lösningar stora. I dagarna tecknade Siemens och Skanska Healthcare AB ett samarbetsavtal som innebär att Siemens kommer att leverera en stor order på ett integrerat system för energieffektivisering och byggnadsautomation.

Uppdraget som delvis redan påbörjats kommer att pågå under en period om fem år och är ett unikt projekt där Siemens bland annat kommer att installera ett koncept för rumsreglering. Byggnaderna kommer när de står färdiga att ha teknik för styrning av exempelvis klimat, belysning, solavskärmning samt ventilation. Den totala byggnadsytan ligger på 320 000 kvadratmeter fördelat på bland annat parkeringshus, sjukhusbyggnad, labbyggnad samt patienthotell.

– Det är ett mycket stort projekt och för oss känns det fantastiskt spännande att få vara med och utrusta Nya Karolinska Solna. Det är också ett kvitto på att vi sitter på kompetens och kunnande som krävs för att det nya sjukhuset ska kunna nå sina högt satta miljömål, säger Peter Hallberg ansvarig för Building Technologies på Siemens.

Byggnationen av Nya Karolinska Solna är en del i Stockholms läns landstings satsning att göra stockholmsregionen till ett världsledande life science område och genomförs av Skanska. Arbetet startade sommaren 2010 och sjukhuset ska stå klart hösten 2017.

Peter Hallberg

Tel: mobil: 070-8719001

e-post:peter.hallberg@siemens.com

Med världens största miljöportfölj erbjuder Siemens innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena infrastruktur, industri, energi, hälso- och sjukvård. Hos Siemens 360 000 medarbetare i 190 länder finns kunskapen och kompetensen att ta fram produkter, lösningar och tjänster som bidrar till ett hållbart samhälle. Företaget omsätter 73,5 miljarder euro. Ungefär 40 procent av omsättningen kommer från miljöportföljen. I Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och bolaget har cirka 4 700 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Upplands Väsby. Förra affärsåret var omsättningen ca 18 miljarder kronor.