Siemens nummer 1 i hållbarhet - bolaget toppar Dow Jones Sustainability Index

För första gången toppar Siemens Dow Jones Sustainability Index, DJSI, inom industrisektorn. Inga andra bolag når upp till samma nivå.

I konkurrens med bolag som, General Electric, Toshiba och ThyssenKrupp har Siemens nu placerat sig i topp i ansedda Dow Jones sustainability index och är nu så kallad Super Sector Leader i industrisammanhang vad det gäller hållbarhet.

Siemens har uppnått sitt bästa resultat hittills med 92 poäng (2011: 90) av 100 möjliga inom kategorin ”diversifierade industrivaror” och har varit ledande i den kategorin för femte året i rad. Företaget har också mottagit en hedersutnämning för sitt engagemang i det så kallade Carbon Disclosure projketet (CDP), med 98 poäng (2011: 97) av 100 möjliga i en oberoende rankning.

– Att av Dow Jones bli utsedd till Supersector Leader är det yttersta beviset på att vårt intensiva arbete inom hållbarhetsområdet lönar sig. Det är ett fantastiskt erkännande för ett bolag. Siemens strategi är att visa på att hållbarhet lönar sig och att det är ett konkurrensmedel, säger Maria Baldin informations- och hållbarhetschef på Siemens Sverige.

Mer än 40 procent av Siemens intäkter genereras från miljövänliga produkter. Under verksamhetsåret 2011 kunde bolagets kunder sänka sina CO2-utsläpp med nästan 320 miljoner ton med hjälp olika tekniska lösningar från Siemens miljöportfölj.

Presschef Caroline Rylander

Tel: 08-728 14 56 mobil:

e-post: caroline.rylander@siemens.com

Med världens största miljöportfölj erbjuder Siemens innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena infrastruktur, industri, energi, hälso- och sjukvård. Hos Siemens 360 000 medarbetare i 190 länder finns kunskapen och kompetensen att ta fram produkter, lösningar och tjänster som bidrar till ett hållbart samhälle. Företaget omsätter 73,5 miljarder euro. Ungefär 40 procent av omsättningen kommer från miljöportföljen. I Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och bolaget har cirka 4 700 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Upplands Väsby. Förra affärsåret var omsättningen ca 18 miljarder kronor.