Siemens och OKQ8 elektrifierar det svenska vägnätet

Siemens och OKQ8 inleder ett långsiktigt samarbete som innebär en utveckling av infrastrukturen för laddning av elbilar genom att Siemens förser OKQ8:s stationer med snabbladdstolpar.

Samarbetsavtalet mellan Siemens och OKQ8 innebär att man tillsammans kommer att utveckla och tillhandahålla snabbladdstolpar för elbilar på OKQ8:s bensinstationer framöver. En förberedelse för att möta en framtida utbredning av elbilsmarknaden och underlätta för dagens elbilsägare att kunna ta sig längre sträckor än tidigare.

- Vårt samarbete med OKQ8 möjliggör nu utbredningen av infrastrukturen med en gemensam satsning för en hållbar utveckling. Siemens satsar mycket på förnybar teknik, inom många olika områden, och är glada att OKQ8 också är så aktiva med att driva utvecklingen framåt, säger Göran Persson, sektorchef på Siemens.

De första snabbladdstolparna från Siemens finns redan på OKQ8 Häggvik
OKQ8:s hållbara bensinstation i Häggvik är redan försedd med fyra snabbladdstolpar från Siemens avsedda för snabbladdning av elbilar.

- Vi på OKQ8 har satt som mål att 12 procent av vår drivmedelsmix ska bestå av förnybara drivmedel redan 2015. För att uppnå det krävs att vi tillhandahåller alla typer av förnybara drivmedel. Därför fortsätter vi att bygga ut fordonsgasnätet men kommer att satsa på el som ytterligare ett alternativ, säger Andréa Haag, hälsa-, miljö- och säkerhetschef på OKQ8.

Snabbladdningserbjudandet blir ett naturligt komplement till övriga drivmedel på stationen och OKQ8:s övriga elerbjudande.

Göran Persson, Sektorchef
Siemens AB
Tfn 08-728 14 64
E-post: goran.persson@siemens.com

Andréa Haag, hälso-, miljö- och säkerhetschef
OKQ8
E-post:
andrea.haag@okq8.se

Siemens, det gröna infrastrukturföretaget, utvecklar innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena industri, energi, infrastruktur och städer samt hälso- och sjukvård. Företaget har världens största miljöportfölj med produkter, lösningar och tjänster som bidrar till att skapa en hållbar framtid. Siemens har 360 000 anställda i 190 länder och omsätter 73,5 miljarder euro. Ungefär 40 procent av omsättningen kommer från miljöportföljen.

Siemens har funnits i Sverige sedan 1893 och är idag cirka 4 700 medarbetare. Förra affärsåret var omsättningen ungefär 18 miljarder kronor. Siemens finns på ett 40-tal orter i Sverige och har huvudkontor i Upplands Väsby.
Läs mer på
www.siemens.se