Siemens säljer 48 vindkraftverk till Nordisk Vindkraft AB

Siemens sluter avtal om 48 vindkraftverk med Nordisk Vindkraft AB om totalt 144 MW. Vindkraftverken kommer att installeras i närheten av Sidensjö i Västernorrlands län.  Avtalet omfattar även ett servicekontrakt på 15 år.

De 48 vindkraftverken är direktdrivna med 3.0 MW effekt, 113 meters rotor och 115 meter höga torn. Vindkraftverken är optimerade för svenska förhållanden, dvs. för att producera effektivt i skogsmiljö, under vintertid samt med de vindar som råder i området. I avtalet med Nordisk Vindkraft AB ingår även ett 15 år långt servicekontrakt.

Sidensjö vindkraftpark ligger ca 6 km väster om samhället Sidensjö och ca 15 km väster om Örnsköldsvik i Västernorrlands län. Byggstarten planeras till våren 2013 och Siemens kommer att leverera vindkraftverken under 2014. Vindkraftverken driftsätts våren 2015 och kommer då årligen att producera ca 400 GWh.

– Avtalet för projekt Sidensjö markerar ännu ett steg i vårt långa och framgångsrika partnerskap med Nordisk Vindkraft och RES Group. Siemens ser beställningen som ett tecken på förtroende för vår direktdrivna teknologi och vi ser fram mot samarbetet med både Nordisk Vindkraft och Stadtwerke München. Denna order bekräftar konkurrenskraften i Siemens direktdrivna teknologi, optimerade för svenska förhållande samt förtroendet för Siemens serviceorganisation, säger Ulf Troedsson VD Siemens Sverige .

Med det här avtalet inräknat har Siemens sålt vindkraftverk med en total effekt på drygt 1200 MW i Sverige med en årlig elproduktion om drygt 3,3 TWh.

Kontakt:

Hans Carlsson

Siemens AB

mobile: +46 70-728 13 54

e-post: hans.carlsson@siemens.com

Caroline Rylander

presschef

Siemens AB

Corporate Communications,

mobile: +46 70-728 14 56

e-post: caroline.rylander@siemens.com

Med världens största miljöportfölj erbjuder Siemens innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena infrastruktur, industri, energi, hälso- och sjukvård. Hos Siemens 370 000 medarbetare i 190 länder finns kunskapen och kompetensen att ta fram produkter, lösningar och tjänster som bidrar till ett hållbart samhälle. Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och bolaget har cirka 4 600 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Upplands Väsby. Förra affärsåret var omsättningen ca 17 miljarder kronor.