Smarta fastighetslösningar på Siemens roadshow

Är din fastighet smart eller motverkar den befintliga tekniken varandra? Under februari till april turnerar Siemens landet runt och informerar på temat smarta fastighetslösningar.

Vad är egentligen en smart fastighet och går det att även göra äldre hus och byggnader till intelligenta hus? Under 5 veckor åker Siemens ut på en landsomfattande turné till 13 olika städer för att dela med sig av sitt kunnande och sin expertis på området.

Idag arbetar flertalet kommuner och fastighetsägare aktivt för att nå uppsatta miljömål. Men fortfarande är det många som inte vet att ett energieffektiviseringsprojekt kan räknas hem på bara några år och därefter generera ren vinst. Och att det även kan göras i befintliga hus.

– Vi har sett att viljan att arbeta med de här frågorna är stor, men att få vet hur de ska göra. Genom våra helhetslösningar erbjuder vi våra kunder maximal energieffektivitet där vi kan garantera resultatet. På redan utförda energibesparingsprojekt har vi uppnått upp till över 80 % energibesparing, säger Krister Lohman på Siemens.

Uttrycket intelligenta hem myntades i mitten på 1990-talet. Sedan dess har utvecklingen gått i rekordfart. Idag finns tekniska lösningar som samarbetar med varandra 24 timmar om dygnet och säkerställer att energiutnyttjandet i en fastighet sker på bästa sätt och att riskerna minimeras. Genom smarta funktioner kan du garantera att du omgående får information om någonting inte fungerar som det ska i byggnaden.

– Ett avbrott i en kommersiell verksamhet kan få förödande konsekvenser. Genom att arbeta med riskanalyser och integrerade helhetslösningar för din fastighet har du möjlighet att agera redan innan någonting händer och säkerställa en vardag utan avbrott, säger Johan Rönnblad på Siemens.

Till dessa orter kommer vi:

26 feb Malmö, Sankt Gertrud Konferens

27 feb Växjö, Quality Hotel Växjö

28 feb Göteborg, Siemens kontor i Mölndal

1 mars Göteborg, Siemens kontor i Mölndal

5 mars Stockholm, Citykonferensen

6 mars Stockholm, Citykonferensen

7 mars Uppsala, Clarion Hotell Gillet

8 mars Borlänge, Quality Hotel Galaxen

12 mars Sundsvall, Elite Hotel Knaust

13 mars Umeå, Folkets hus

14 mars Luleå, Elite Stadshotellet  Obs! Start kl.11.30.

19 mars Norrköping, Lois de Geer Konsert & Kongress

9 april Karlstad, Karlstad Congress Culture Center    Obs! Ny ort!

10 april Västerås, Quality Hotel Västerås  Obs! Ändrat datum!

11 april Örebro, Conventum Örebro  Obs! Ändrat datum!

Johan Rönnblad

Siemens

johan.ronnblad@siemens.com

Med världens största miljöportfölj erbjuder Siemens innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena infrastruktur, industri, energi, hälso- och sjukvård. Hos Siemens 370 000 medarbetare i 190 länder finns kunskapen och kompetensen att ta fram produkter, lösningar och tjänster som bidrar till ett hållbart samhälle. Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och bolaget har cirka 4 600 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Upplands Väsby. Förra affärsåret var omsättningen ca 17 miljarder kronor.