Sveriges största modehus energieffektiviseras med hjälp från Siemens

Väla Centrum är Sveriges största modehus med 180 butiker. Siemens har under flera års tid samarbetat med Diligentia som äger fastigheten för att modernisera köpcentrat och installera det senaste inom byggnadsautomation. Diligentia har nu valt att fortsätta samarbetet. Det nya energiprojektet innebär minskade driftskostnader, högre driftsäkerhet på fastigheten, förbättrat inomhusklimat och minskad miljöbelastning.

Efter en omfattande tillbyggnad av Väla Centrum där Siemens var leverantör av styr- och övervakningssystem har nu även ett s.k. Building Performance Optimization-avtal tecknats. Avtalet består av ett paket servicetjänster som tillsammans ger ett strukturerat tillvägagångssätt för energi- och driftoptimering. Detta leder till sänkta driftkostnader, mindre miljöpåverkan, effektivare fastighetsdrift och utveckling av din driftpersonal.

De servicetjänster som ingår är bl.a. underhållstjänster, programvarutjänster och energitjänster såsom energiövervakning, energioptimering och energikostnadsstyrning. I projektet ingår även fjärrassistans via Siemens AOC-center (Siemens Advantage Operations Center) där Siemens kvalificerade tekniker kommer åt anläggningen på distans och fjärrövervakar för kontinuerlig funktionskontroll och minskning av energiförbrukning.

– Genom detta projekt så minskar vi miljöbelastningen av Väla Centrum samtidigt som vi kan öka säkerheten och komforten för alla besökare i vårt köpcentrum. Dessutom sänks våra kostnader vilket är mycket positivt. Målet för energieffektivisering är 15 % besparing under 2013, säger Fredrik Arvidsson, driftchef Väla Centrum.

Anders Laurin

Building Technologies
Tel:
042- 490 71 50

e-post: anders.laurin@siemens.com

Fredrik Arvidsson

Diligentia

e-post: fredrik.arvidsson@diligentia.se

Med världens största miljöportfölj erbjuder Siemens innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena infrastruktur, industri, energi, hälso- och sjukvård. Hos Siemens 360 000 medarbetare i 190 länder finns kunskapen och kompetensen att ta fram produkter, lösningar och tjänster som bidrar till ett hållbart samhälle. Företaget omsätter 73,5 miljarder euro. Ungefär 40 procent av omsättningen kommer från miljöportföljen. I Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och bolaget har cirka 4 700 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Upplands Väsby. Förra affärsåret var omsättningen ca 18 miljarder kronor.