• Siemens/

Upphandling klar - Samordnad vårdplanering i Västra Götaland levereras av Siemens

Nu är det klart att Västra Götaland – hela regionen tillsammans med 49 kommuner – väljer Siemens lösning för Samordnad vårdplanering. Det innebär att regionens sjukhus på 17 orter, alla 125 vårdcentralerna, den kommunala vården samt ett antal privata vårdgivare får ett gemensamt system för informationshantering när det gäller patienter som överförs mellan de olika vårdgivarna. Antalet användare som berörs är nästan 15 000.

Västra Götalandsregionen med alla 49 kommuner har gjort en gemensam upphandling av system för samordnad vårdplanering mellan kommun, sjukhusvård, primärvård och privata vårdgivare. Lösningen är en IT-baserad tjänst som kommer att underlätta det praktiska vårdarbetet och förbättra omhändertagandet av patienterna.

Sjukvårdshuvudmännen i Sverige, regioner, landsting och kommuner, måste följa bestämda regler när det gäller att samverka om utskrivningsklara patienter. Det finns vissa specifika meddelanden som måste överföras mellan vårdgivarna när en patient skrivs in på sjukhus, blir utskrivningsklar osv.

- Idag hanteras den Samordnade vårdplaneringen ofta via fax och telefon. Med den nya lösningen från Siemens får Västra Götaland ett IT-baserat stöd som innebär en enhetlig hantering av samtliga ärenden vilket ger ett rationellt och effektivt processtöd, säger Christina Wisser som från regionens sida har varit projektledare för upphandlingen.

Lösningen består av en säker ärendehantering där samtliga aktörer i vårdplaneringsprocessen kan ta del av nödvändig information om den enskilda patienten förutsatt att patienten gett samtycke. De olika meddelandena som görs tillgängliga mellan aktörerna inom Samordnad vårdplanering tydliggör när olika aktiviteter kring patienten ska utföras. IT-tjänsten styrs av regler som verksamheten utformar och samtliga meddelanden skräddarsys efter kundens detaljerade informationsspecifikationer.

Lösningen bygger på modern teknik med tjänstebaserad arkitektur och integrerade säkerhetstjänster. Siemens IT-tjänst baseras på kunskap och erfarenheter från den lösning som funnits i drift i Region Skåne sedan 2003.

Nyttan för verksamheten är att den nya IT-tjänsten leder till en effektivisering av processen kring vårdplanering. Den säkerställer en högre kvalitet och möjliggör samverkan mellan sjukhus, primärvård och kommuner eftersom de olika aktörerna kan dela på gemensam information. Christina Wisser framhåller också att regionen räknar med tydliga nyttoeffekter såsom lägre kostnader och ökad medicinsk säkerhet.

Inom regionen är Siemens sedan tidigare en viktig leverantör eftersom journalsystemet som används vid alla sjukhus, Melior, är utvecklat av Siemens. Regionen använder även ett stort antal tilläggslösningar och integrationer kring Melior som gör att journalsystemet kan knytas samman med andra IT-system vid sjukhusen.

- Vi ser detta som en oerhört värdefull komplettering av de tjänster som vi levererar till Västra Götaland. Det är viktigt att kunna erbjuda kunden ett brett spektra av lösningar som ger nytta för alla aktörer i vårdkedjan. Vi ser en tydlig inriktning mot regionala tjänster där detta är ett mycket bra exempel, säger Marie Häggström försäljningschef vid Siemens.

Christina Wisser, projektledare för Samordnad Vårdplanering inom Västra Götalandsregionen.christina@meditik.se
Jan Carlström, ordförande styrgrupp: jan.carlstrom@vgregion.se
Annette Mårdbrink, kundansvarig, Siemens: annette.maardbrink@siemens.com