Vindkraftsorder till Siemens på 60 megawatt

Siemens, det gröna infrastrukturföretaget, har fått en order från Statkraft SCA Vind AB (SSVAB) på 26 direktdrivna vindkraftverk. Det är den andra ordern inom Sveriges största ramavtal någonsin omfattande 580 megawatt (MW).

Ordern från SSVAB innebär att Siemens kommer att leverera 26 nya, direktdrivna vindkraftverk SWT-2.3-113 till vindkraftspark Stamåsen utanför Östersund. Vindkraftsparkens totala installerade kapacitet blir 60 megawatt. Den förväntade årsproduktionen är 200 GWh vilket räcker till att förse 29 000 småhus med hushållsel. Byggstarten sker i september 2011 och driftsättning är beräknad till hösten 2012.

I och med Stamåsen har SSVAB avropat två stora vindparksprojekt på totalt 145 MW för leverans med Siemens nya teknologi med direktdrivna vindkraftverk. Båda projekten ingår i ramavtalet på 580 megawatt. Vindparksprojekt Mörttjärnberget (85 MW), är planerad att tas i drift under 2013 och då producera ca 280 GWh per år.

SSVAB:s samtliga sju vindkraftsprojekt omfattar totalt cirka 2 600 Gwh per år – förnybar energi som ersätter fossila bränslen och minskar koldioxidutsläppet med över 2 miljoner ton per år.

”Vi är stolta över att få vara huvudleverantör till en av Sveriges största industriinvesteringar”, säger Ulf Troedsson, koncernchef för Siemens i Sverige. Avtalet innebär ett erkännande för Siemens och för vår nya, innovativa teknik med direktdrivna vindkraftverk.”

Efter uppförandet av den havsbaserade vindkraftparken Lillgrund söder om Öresundsbron 2007 har Siemens etablerat sig som leverantör av landbaserade vindkraftslösningar i Sverige. Framtill idag har Siemens installerat totalt mer än 220 MW vindkraft i Sverige.

För mer information:

Hans Carlsson
Energy Sector
Tel: 08-728 13 54, mobil: 070-728 13 54
e-post: hans.carlsson@siemens.com

Anne Ostelius
Tel: 08-728 14 56, mobil: 070-728 14 56
e-post: anne.ostelius@siemens.com

Siemens, det gröna infrastrukturföretaget, utvecklar innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena industri, energi, hälso- och sjukvård. Företaget har världens största miljöportfölj med produkter, lösningar och tjänster som bidrar till att skapa en hållbar framtid. Siemens har 405 000 anställda i 190 länder och omsätter 76 miljarder euro. En tredjedel av omsättningen kommer från miljöportföljen.

Siemens har funnits i Sverige sedan 1893 och är idag cirka 4 700 medarbetare. Förra affärsåret var omsättningen ungefär 18 miljarder kronor. Siemens finns på ett 40-tal orter i Sverige och har huvudkontor i Upplands Väsby. I Finspång arbetar cirka 2 600 med utveckling och tillverkning av ång- och gasturbiner för världsmarknaden. Läs mer på www.siemens.se

Siemens Energy Sector är den enda aktören i världen som erbjuder tjänster, produkter och lösningar som omfattar alla steg i energiförsörjningen: från produktion, via transmission och distribution, till elanvändning. Fokus ligger på säker drift och energieffektiva lösningar för att möta såväl det ökade energibehovet som kravet på minsta möjliga miljöpåverkan.
Läs mer på www.siemens.se/energy