Lättare och smidigare lödning

Report this content

Nya Turbojet från Sievert AB, som är utvecklad för yrkesanvändare som löder metall, är 50 procent lättare än sin föregångare. Åtkomligheten har också förbättrats genom att brännaren nu kan ställas in i alla riktningar. Brännaren har cyklonlåga, en roterande låga som lindar sig runt rören, vilket ger en extra jämn värmefördelning. Det, tillsammans med en inbyggd tryckregulator, gör att nya Turbojet passar utmärkt för både hård- och mjuklödning.

Sievert ABs Turbojet finns i två utföranden, en standardmodell med en enkel cyklonbrännare och en med dubbla brännare, Turbojet Twin. Båda modellerna är utrustade med svirvelkopplingar som gör det möjligt att rotera brännaren 360 grader. Turbojet Twin har en extra svirvelpunkt som dessutom gör det möjligt att rotera lågan och anpassa den till arbetsstycket.

Säkerhet är alltid högt prioriterat när Sievert utvecklar nya värmeverktyg och Turbojet är inget undantag.

–     Vi har byggt in ett nyutvecklat dubbelt gasstoppsystem för att minimera risken för läckage, säger Mikael Brelin, VD på Sievert AB.

Cyklonlåga med hög prestanda
Sieverts Turbojet har en inbyggd tryckregulator, justerbar upp till 3,5 bar, som ger hög prestanda samtidigt som cyklonlågan blir kompakt och stabil. Det tillsammans gör att nya Turbojet passar bra för såväl mjuk- som hårdlödning på olika typer av metaller och rör med en diameter upp till 25 millimeter (1 tum).

Händerna fria
Turbojet är anpassad för handsfree-arbeten där den placeras stående bredvid arbetsstycket som ska hettas upp. Den rörliga cyklonbrännaren gör det enkelt att rikta in lågan innan lödarbetet påbörjas. Det ger användaren fria händer att utföra sitt arbete.

Vikten har reducerats med 50 procent genom att ventilhuset nu tillverkas i aluminium, samtidigt som cyklonbrännaren är tillverkad i rostfritt stål. Det innebär bättre ergonomi för yrkesanvändaren. Den automatiska Piezo-tändningen förenklar också för användaren.

Mikael Brelin avslutar:

–     Vi har en världsomspännande organisation och ett nära samarbete med yrkesanvändare som vi vet uppskattar våra kvalitetsprodukter. Det gör att vi är säkra på att vår nya Turbojet kommer uppskattas av proffs världen runt.

Nya Turbojet är utvecklad för att nå ut på världsmarknaden och finns med både europeisk och amerikansk anslutning för gasbehållaren. För bästa prestanda ska den alltid användas tillsammans med Sieverts gasbehållare MAPP, Ultramapp eller Propan.

För mer information, kontakta:
Sievert AB

Niklas Orre, Sales Director Region Sievert Northern Europe
E-mail: niklas.orre@sievert.se
Telefon: 08-629 22 41
Box 1366, 171 26 Solna

Hemsida: www.sievert.se

Om Sievert AB

Sievert AB är en av världens ledande tillverkare av el- eller gasoldrivna värmeverktyg för proffs. Utveckling av företagets produkter sker i nära samarbete med kunder och samarbetspartners. Sieverts värmeverktyg och tillbehör används av professionella användare över hela världen.

Sievert AB är en komplett leverantör av värmeverktyg och ska alltid vara den samarbetspartner som behövs för att företagets kunder ska nå största möjliga framgång i sitt arbete. Kunderna återfinns inom flera olika branscher som bygg-, anläggnings-, kraft-, telecom- och VVS-industrin.

Affärsidén är lika enkel som självklar: att utveckla, tillverka och leverera innovativa och högkvalitativa verktyg och verktygssystem för alla typer av lödande och värmande arbetsuppgifter. Företagets produkter ska alltid vara enkla att använda och underlätta i det dagliga arbetet. Samtidigt ska de vara ledande både ergonomiskt och teknologiskt.

Sievert AB, som grundades redan 1882, är idag en koncern med flera utländska dotterbolag och med försäljning i mer än 60 länder på 5 kontinenter. Verksamheten leds från huvudkontoret i Stockholm.

Taggar:

Citat