Industrin går lysande – men jobben försvinner i snabb takt

Report this content

2005-12-29 Det visar Sifs industribarometer med utsikter för första halvåret 2006.

De flesta branscher i industrin går på högvarv. Orderingång, försäljning och vinstutveckling förväntas öka i nästan samtliga branscher. Trots detta skapas inga nya jobb i svensk industri - tvärtom försvinner arbetstillfällen i allt snabbare takt. Siffror från SCB som Sif har tagit fram visar att antalet anställda inom industrin minskat med ca 32 000 personer under 2005. Motsvarande siffra 2004 var ca 13 000. Konjunkturbedömningen baseras på svaren från Sif-klubbar i ca 140 företag inom 10 olika branscher i Sifs industribarometer som presenteras i dag. Undersökningen görs två gånger per år för att känna av hur industrikonjunkturen utvecklas. – Många företag går bra men sysselsättningsutvecklingen ser dyster ut. Trots förbättrat näringsklimat och kostnadsläge i Sverige fortsätter företagen att lägga stora delar av sin expansion utomlands, säger Sifs chefsekonom Nils-Åke Carlsson. Industribarometern visar att både försäljning, orderingång, produktion, export och vinstutveckling förväntas öka inom nästan samtliga branscher under första halvåret 2006. Försvar, livsmedel och energi är något mindre optimistiska om försäljning och orderingång än övriga branscher. – I branscher som IT, energi, bygg-, kemi-, stål och gruvindustri väntas en kraftig ökning av vinsterna. En fortsatt vinstökning i industrin måste nu öka investeringsnivån i landet, säger Nils-Åke Carlsson. Hela industribarometern finns att läsa på www.sif.se. För mer information kontakta: Nils-Åke Carlsson, chefsekonom tel. 08-508 971 71 alt. 070-689 71 71