Ja till avtalsplattform - kräver stopp för girighet

2006-12-11 Sif förbundsstyrelse beslutade enhälligt i dag att säga ja till Facken inom industrins avtalsplattform.

Det innebär att samtliga fackförbund i Facken inom industrin nu ställt sig bakom förslaget till avtalsplattform. Övriga fem förbund lämnade sina besked i förra veckan, medan Sif valde att avvakta ytterligare några dagar.

– Sifs förbundsstyrelse bedömde att vi behövde ytterligare utrymme för dialog med branschdelegationerna. Det har vi nu haft och det har varit nödvändigt för att hela förbundet ska kunna gå fram med största möjliga styrka i en avtalsrörelse som kan bli den tuffaste på mycket länge, säger Sifs förbundsordförande Mari-Ann Krantz.

– Nu går Facken inom industrin med gemensam kraft fram med avtalskrav som ger förutsättningar för reallöneökningar för medlemmarna utan att hota inflationsmål och sysselsättning. Men då kräver vi att också arbetsgivarna tar ansvar, säger Mari-Ann Krantz.
Företagen tycks anse att normen för ledningarna ska ligga på amerikanska nivåer, medan normen för de anställda är kinesiska löner.
– Den girighet som yttrar sig från detta håll i form av bonusregn och arvoden som höjs till fantasinivåer är helt enkelt stötande och tycks dessutom sprida sig med pestens hastighet.
– Det är förvånansvärt att de fortsätter att driva krav på höjda styrelsearvoden och det måste bli ett stopp för detta om en ansvarsfull lönebildning ska bli möjlig, säger Mari-Ann Krantz.