Jobben inte fler och konjunkturuppgången stannar av

2005-06-27 Konjunkturuppgången för svensk industri mattas av. Tydligast syns det i basindustriföretagen, vilket brukar vara ett tecken på kommande konjunkturnedgång. De industrinära tjänsteföretagen, bygg- och IT-branscherna är fortfarande på väg uppåt. Någon ljusning för sysselsättningen finns inte i sikte.

Det visar svaren från Sifklubbar på 152 företag i dussintalet branscher i Sifs Industribarometer som presenteras i dag. - Sifs Industribarometer pekar ut tre huvudproblem för svenskt näringsliv – för låga investeringar, fortsatt jobbflytt utomlands och en sysselsättning som inte bär uppåt, säger Sifs chefsekonom Nils-Åke Carlsson. Trots att efterfrågan bedöms öka i de flesta branscher ser vi få investeringsökningar. Frågan är – vart tar företagens vinster vägen? I stället för att investera väljer många företag att dela ut vinster till ägarna, vilket gör företagen svaga på sikt. - Rationaliseringar och kostnadsjakt ger färre anställda i Sverige. Företagen styrs för att tillfredsställa aktiemarknaden, där handlingskraft och rationaliseringsprogram premieras och då förloras det långsiktiga perspektivet. - Resultatet är att vi nu riskerar att gå in i ny lågkonjunktur med hög arbetslöshet, vilket naturligtvis är mycket oroväckande, säger Nils-Åke Carlsson. Sifs Industribarometer visar på en fortsatt ökad efterfrågan, men inte av samma styrka som tidigare. Byggbranschen ser optimistiskt på framtiden, medan stål-, kemi-, skogs- och pappersföretagen är mer återhållsamma i sina förväntningar. Basindustrin tycks ha passerat sin konjunkturtopp. Signalerna är överlag positiva vad gäller orderingång, försäljning och produktion. Vinsterna fortsätter att öka, särskilt i IT-, telekom-, energi- och byggbranschen, som väntar upp till 10-procentiga vinstökningar. De investeringar som planeras är främst i kapacitet, medan investeringar i forskning, utveckling och kompetens tillåts stagnera, trots konkurrensen från lågkostnadsländerna. Sifs Industribarometer över konjunkturutvecklingen presenteras två gånger per år. Läs hela Industribarometern på www.sif.se.