• Sif/

Ny Sif-rapport om studenters svåra ekonomiska situation: Studenter har inte råd att studera

Var fjärde student har övervägt att avbryta sina studier på grund av ekonomiska svårigheter.
En majoritet av studenterna känner oro för att ekonomin inte ska gå ihop över sommaren, en av fyra tvivlar på att pengarna kommer att räcka.
Det visar en undersökning bland nära 1 400 studenter som publiceras i en rapport från Sif i dag.

Rapporten är den tredje uppföljningen av studenters ekonomi som Sif genomfört sedan 2002.
Av den nya rapporten framgår att de förändringar som gjordes i a-kasseersättningen från årsskiftet ytterligare har försämrat de ekonomiska villkoren för studenter. Sex av tio studenter bedömer att deras privatekonomi kommer att påverkas av att möjligheten till a-kassa direkt efter avslutade studier försvann vid årsskiftet.

– Det är allvarligt att ekonomiska svårigheter fortfarande ska lägga hinder i vägen för möjligheten att studera. Vi riskerar därmed kompetensbrist som hotar en positiv utveckling i näringslivet, dagens arbetsmarknad kräver livslångt lärande, säger Sifs förbundsordförande Mari-Ann Krantz.
– Den som satsar på studier måste kunna fokusera på detta för att klara av dem i rimlig takt utan ständigt oroa sig för att ekonomin ska gå ihop. Nuvarande regler måste ändras eftersom de leder att studenter ramlar mellan stolarna i trygghetssystemen.

I rapporten beskriver Sif ett antal situationer som kan uppstå när dagens system inte klarar av att hantera de studerandes särskilda situation och sex förslag till förändringar presenteras.

• Den som blivit arbetslös och fått avgångsvederlag ska få behålla sin sjukpenninggrundade inkomst.
• Den överhoppningsbara tiden i a-kassan för studier förlängs från fem till sju år.
• Rätten till grundbeloppet 320 kr/dag i a-kassa direkt efter genomförda studier återinförs.
• Huvudsakligen genomförd utbildning, med enstaka missade tentamina, ska ge rätt till a-kassa.
• Sjukskrivning på deltid för studerande införs.
• Tydligare samordning av rehabiliteringsansvaret för dem som arbetar och studerar på deltid genomförs.

Läs hela rapporten på www.sif.se