• Sif/

Sif kommenterar regeringens budgetförslag: Förstärkt inkomstförsäkring ska lindra a-kasseförsämringar

Sif planerar att bygga ut sin inkomstförsäkring för förbundets medlemmar för att lindra effekterna av regeringens förslag att försämra a-kassan.

– Sif ska göra allt som står i vår makt för att de förändrade reglerna inte ska drabba våra medlemmar, säger Sifs förbundsordförande Mari-Ann Krantz i en kommentar till regeringens budget som presenterades på måndagen.
– Tryggheten vid arbetslöshet borde framför allt finnas i den lagstadgade arbetslöshetsförsäkringen som är lika för alla. Men när regeringen nu väljer att gå fram på detta sätt måste vi göra vad vi kan för att hålla Sifs medlemmar skadeslösa, säger Mari-Ann Krantz.

Sänkningen av ersättningen de hundra första dagarna i a-kassan kommer att täckas upp av Sifs inkomstförsäkring. På grund av försäkringens starka ekonomi kommer det inte heller att krävas några höjda premier.
Sif har även långt gångna planer på att ytterligare bygga ut försäkringen för att kompensera för regeringens försämringar av a-kassan, vilket kan få till följd att Sifs medlemmar får ett betydligt bättre skydd än andra på arbetsmarknaden. Några beslut om detta är ännu inte fattade. Sif kommer att ta ställning till detta senare i höst.

Sifs förbundsordförande Mari-Ann Krantz välkomnar regeringens åtgärder för att öka sysselsättningen inom tjänstesektorn.

- Det är positivt att regeringen vidtar åtgärder för att öka sysselsättningen inom tjänstesektorn och inom små företag främst genom skattesänkningar. Det är bland dessa den största sysselsättningspotentialen finns.