• Sif/

"Viktigt att GM snabbt tydliggör vilka bilmodeller som ska göras i Trollhättan"

2005-03-04 Sifs ordförande Mari-Ann Krantz om General Motors beslut.

På fredagen kom beskedet från General Motors att produktionen av den nya plattformen för mellanklassbilar kommer att hamna vid Opels anläggning i Rüsselsheim i Tyskland. - Vi hade naturligtvis hellre sett att produktionen av epsilon-plattformen hamnat i Trollhättan. Fabriken har visat upp en enorm förbättringstakt på kvalitet och effektivitet och är en anläggning i världsklass, säger Sifs förbundsordförande Mari-Ann Krantz. - Det är viktigt att GM nu snabbt tydliggör vilka bilmodeller som ska göras i Trollhättan för att visa att fabriken har en framtid, säger Mari-Ann Krantz. - Vi började arbetet i ett läge när både teknisk utveckling och produktion var hotad på fabriken i Trollhättan. Nu blir utvecklingen kvar och det ska satsas på produktionen vilket vi ser som en framgång, säger Mari-Ann Krantz. - Att Trollhättan får producera en Cadillac-modell och andra Saab-modeller visar trots allt att det finns en tro på fabriken som kan leda till att fler modeller på sikt produceras där, säger Mari-Ann Krantz. - GM:s arbetssätt med att ställa två orter mot varandra har varit en utmaning för alla inblandade fackliga organisationer. Sif har tillsammans med andra svenska förbund hela tiden arbetat aktivt och detta fall visar att betydelsen av både nationella och internationella fackliga samarbeten kommer öka i framtiden, säger Mari-Ann Krantz. På Saab i Trollhättan finns ca 2 500 tjänstemän varav ca 1 300 är medlemmar i Sif.