Drygt 700 000 nya webbanvändare under 1999

Drygt 700 000 nya webbanvändare under 1999 3 666 000 individer, eller 51,7 procent, av alla svenskar mellan 12 och 79 år surfade under december. Antalet webbanvändare har därmed ökat med 24 procent jämfört med december 1998 och det är kvinnorna som har svarat för 60 procent av ökningen. Det visar den senaste mätningen av svenska folkets surfvanor från Sifo Interactive Media. Det är endast bland män mellan 12 och 24 år som vi inte ser någon markant ökning av antalet webbanvändare under 1999. Anledningen är att de redan i början av 1999 hade en hög räckvidd och det bör noteras att hela 80 procent av alla män mellan 12 och 24 år surfade i december. Denna grupp tillbringar också mest tid på nätet, under december i snitt 11 timmar jämfört med den genomsnittlige surfaren som tillbringade 7,5 timmar på nätet. Var surfar svenskarna? Sajter med tjänster som elektroniska vykort och julkort lyckades mycket väl i december. Exempelvis hade Blue Mountains Arts 728 000 unika besökare, Passagen vykort 308 000 och Aftonbladet e-kort 109 000 unika besökare. 1,7 miljoner individer, eller 47 procent av alla webbanvändare, var inne på någon shoppingsajt under december. Topplista över shoppingsajter på domännivå (unika besökare i 1000-tal, december 1999) letsbuyit.com 251 boxman.se 239 bidlet.se 235* amazon.com 174** bokus.com 113 eannons.se 103* netonnet.se 98 hm.com 95 dustin.se 92 ahlens.com 89 * Bidlet, bestående av bidlet.se och eannons.se, har på konsoliderad nivå 266 000 unika besökare. ** Amazon, bestående av amazon.com och amazon.com.uk, har på konsoliderad nivå 190 000 unika besökare. NETcheck-trafiken har ökat med 145 procent Förutom publikmätningen RelevantKnowledge, släpper Sifo Interactive Media idag NETcheck-siffrorna för december månad 1999. NETcheck redovisar reviderade trafikmått för totalt 120 sajter, varav ca 50 publiceras officiellt. Trafiken på de tio största NETcheck-anslutna sajterna uppgick i december 1999 till 1 716 700 besök per dag. Ökningen har varit markant under det gångna året och jämfört med december 1998 har dessa sajter ökat sin trafik med 145 procent, från 702 200 till 1 716 700 besök per dag. (Redovisning per sajt finns tillgängligt under "NETcheck" på vår hemsida). WEBBUNIVERSUM I Sifos Webbuniversum publiceras varje månad uppgifter om räckvidd och demografi för webbanvändandet i Sverige. Webbuniversum baseras på 1.000 telefonintervjuer per vecka. Som kontrollvariabel för undersökningen används även Orvesto Svensk Konsument med 30.000 intervjuer per år. Webbuniversum ligger till grund för mätningen som görs i vår internetpanel. I webbuniversum ingår alla individer mellan 12-79 år, som är bosatta i Sverige, som under den senaste månaden har varit uppkopplade och besökt webben antingen hemifrån, från jobbet eller skolan. RELEVANTKNOWLEDGE RelevantKnowledge är en nationell publikmätning på Webben (hushållspanel). Panelmedlemmarna använder en programvara som följer och noterar panelmedlemmarnas faktiska surfande. Med hjälp av denna metod kan svenska folkets surfvanor kartläggas. Fakta erhålls om antalet unika besökare, räckvidd och målgruppsbeskrivningar. Dessutom kan frekvensmått som genomsnittligt tillbringad tid samt antal dagar redovisas. Resultatet presenteras i en månatlig rapport, Webbrapporten. (En individ kan ha besökt en sajt en gång eller hundra gånger men räknas fortfarande som en unik besökare/individ på sajten under rapporteringsperioden). NETCHECK NETCheck är en tredjepartsrevision av trafiken på specifika webbplatser där fakta redovisas varje månad om en enskild sajts trafik. En "Audit Report" visar antalet besök och sidförfrågningar per webbsajt/mätobjekt. Uppdelning sker mellan totalsiffror, snitt per dag för vardagar och helgdagar. Dessutom visas snittsiffror per veckodag över dygnet, specifikation per dag samt från vilket land besöket kommer. För ytterligare information, kontakta: Lars Björkman, Sifo Interactive Media, tel 08-625 43 75, 0708-20 69 59 e-mail: lars.bjorkman@sifointeractive.com Detta pressmeddelande finns även tillgängligt på http://www.sifointeractive.com Fakta om Sifo Group Sifo Research & Consulting har 350 anställda och är marknadsledande i Sverige och stor aktör i Skandinavien inom området undersökningar och konsulttjänster. Sifo Research & Consulting bedriver verksamhet inom affärsområdena Management of Intangible Assets, Brand Management, RISC Nordic, Media samt Opinion & Samhälle. Sifo Research & Consulting ingår i koncernen Sifo Group tillsammans med Observer Media Intelligence som arbetar med medie- och omvärldsbevakning, samt SMG Consulting verksamt inom management- och strategikonsulting. Sifo Group är noterat på O-listan vid OM Stockholmsbörsen och omsätter på rullande tolvmånadersbasis cirka 1.350 miljoner kronor och sysselsätter cirka 1.700 personer. Verksamhet bedrivs i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Baltikum, Tyskland och Storbritannien. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/19/20000119BIT00100/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/19/20000119BIT00100/bit0002.pdf