Sifo Group AB - bokslutskommuniké för 1999

Sifo Group AB - bokslutskommuniké för 1999 * Rörelseresultatet före goodwillavskrivningar och jämförelsestörande poster ökade till 134,5 Mkr (102,2). Resultatet före skatt uppgick till 95,8 Mkr (73,7). * Vinst per aktie exklusive goodwillavskrivningar och jämförelsestörande poster samt efter full utspädning uppgick till 2,35 kr (1,84). * Koncernens rörelseintäkter ökade med 23 procent till 1.096,3 Mkr (894,4). Den organiska tillväxten uppgick till 11 procent. * Förvärvet av brittiska Romeike Group i slutet av 1999 har gjort divisionen Observer Media Intelligence till världens största företag inom medie- och omvärldsbevakning. * Alternativa handlingsvägar för Sifo Research & Consultings utveckling och internationalisering utvärderas. * Utdelningen föreslås höjas till 0,35 kr per aktie. Koncernstruktur Sifo Group, noterat på O-listan vid OM Stockholmsbörsen, har tre divisioner - Observer Media Intelligence som arbetar med medie- och omvärldsbevakning, Sifo Research & Consulting som utför undersökningar och bedriver därtill relaterad konsultverksamhet, samt SMG Consulting (ägt till 50 procent), verksamt inom management- och strategikonsulting. Sifo Group har verksamhet i Norden, Baltikum, Tyskland och Storbritannien. Marknad Efterfrågan har generellt sett varit god inom samtliga verksamhetsområden. För Observer Media Intelligence har efterfrågan inte minst på de förädlade tjänsterna såsom redaktionella tjänster och analyser varit fortsatt hög. För Sifo Research & Consulting har efterfrågan varit god i hela Skandinavien. Marknadsförutsättningarna för 2000 bedöms som fortsatt goda på samtliga koncernens marknader. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/17/20000217BIT01220/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/2000/02/17/20000217BIT01220/bit0002.doc