Sifo Group tar europeisk position inom publikmätningar av Internetanvändningen

Sifo Group tar europeisk position inom publikmätningar av Internetanvändningen Sifo Group breddar sitt engagemang inom området Internetmätningar och blir delägare i MMXI Europe. Affären innebär att Sifo Group samtidigt överlåter sin nordiska plattform för publikmätningar av Internetanvänd-ningen till MMXI. Amerikanska Media Metrix är ett världsledande företag inom publikmätningar på Internet och börsnoterat på Nasdaq i New York. Företagets mätmetod, RelevantKnowledge, ger bl a ett antal demografiska fakta om vilka som besöker en webbplats. Uppgifter som är viktiga för såväl ägaren av en webbplats som för annonsörerna. Sifo Group har, genom divisionen Sifo Research & Consulting, lanserat metoden i Sverige och har sedan 1997 licens för RelevantKnowledge i Norden med option att utveckla tjänsten i Ryssland, Polen och Baltikum. Sifo har parallellt utvecklat NETcheck, ett system för att mäta antalet besök på en specifik webbplats. Den aktuella affären innebär att Sifo Group överlåter aktierna i dotterbolaget Sifo Interactive Media, med RelevantKnowledge-licensen och NETcheck, till MMXI. Bolagets organisation kommer att bilda basen för en vidare lansering av MMXI Europe i Norden. Sifo Interactive Media omsatte cirka 12 miljoner kronor under 1999 och visade under samma period en planenlig förlust om cirka 12 miljoner kronor. Som en följd av affären kommer Sifo Group att bredda sitt engagemang inom området Internetmätningar. Sifo Group blir ägare till åtta procent av MMXI Europe. Övriga delägare i MMXI Europe är Media Metrix, USA, och de båda multinationella undersökningsföretagen IPSOS i Frankrike samt tyska GfK. Sifo Group får därutöver 52 000 aktier i Media Metrix och kontanter motsvarande cirka 43 miljoner kronor som betalning för dotterbolaget. Affären ger Sifo Group en reavinst på 46 miljoner kronor. Sifo Group kommer också att vara representerat i MMXI Europe´s styrelse. - Stora multinationella kunder efterfrågar alltmer Internetmätningar med internationell täckning. Genom den här affären tar vi en europeisk position på marknaden för publikmätningar av Internetvanorna och vi får en mycket intressant global partner när vi säljer våra egna tjänster i Norden, säger Robert Kessiakoff, divisionschef för Sifo Research & Consulting. - Affären med Sifo Group är ett led i vår strategi att alliera oss med det ledande undersökningsföretaget på de marknader vi etablerar oss. De länder som Media Metrix idag finns i svarar för över 70 procent av världens Internetanvändare, vilka står för över 80 procent av världens Internetanvänding. Våra tjänster täcker, förutom Sverige även USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Kanada, Japan och Australien, säger Tod Johnson, ordförande i Media Metrix. Fakta om Sifo Group Sifo Group, noterat på O-listan vid OM Stockholmsbörsen, har tre divisioner - Observer Media Intelligence som arbetar med medie- och omvärldsbevakning, Sifo Research & Consulting som utför undersökningar och bedriver därtill relaterad konsultverksamhet, samt SMG Consulting, verksamt inom management- och strategikonsulting. Sifo Group omsätter på rullande tolvmånadersbasis cirka 1.350 miljoner kronor och sysselsätter cirka 1.700 personer. Verksamhet bedrivs i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Baltikum, Tyskland och Storbritannien. Divisionen Sifo Research & Consulting har 350 anställda och är marknads- ledande i Sverige och stor aktör i Skandinavien inom området undersökningar och konsulttjänster. Sifo Research & Consulting bedriver verksamhet inom affärsområdena Management of Intangible Assets, Brand Management, RISC Nordic, Media samt Opinion & Samhälle. För ytterligare information, kontakta: Robert Lundberg, koncernchef Sifo Group AB, tel 08-625 15 43, e-post robert.lundberg@sifogroup.se Robert Kessiakoff, divisionschef Sifo Research & Consulting, tel 08-701 69 90 e-post robert.kessiakoff@sifo.se Per Blixt, Informationschef Sifo Group AB, tel 08-625 15 51/070 549 28 08, e-post per.blixt@sifogroup.se Detta pressmeddelande finns även tillgängligt på http://www.sifogroup.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/09/20000209BIT00050/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/09/20000209BIT00050/bit0002.pdf