Kommuniké från årsstämma i Signatur Fastigheter AB (publ) den 22 april 2021

Årsstämma i Signatur Fastigheter AB (publ)

Vid årsstämma i Signatur Fastigheter AB (publ) (”Bolaget”) idag den 22 april 2021 fattades följande beslut.

Styrelse, revisor samt arvoden

Stämman beslutade att styrelsen ska bestå av fem ordinarie ledamöter utan suppleanter. Robert Öjfelt, Niklas Bernkert, Dan Astrén, Tomas Magnusson och Tomas Sträng omvaldes till ledamöter i styrelsen. Robert Öjfelt omvaldes till styrelsens ordförande.

Till styrelsens ordförande ska ett arvode om 160 000 kronor utgå och till envar av styrelsens övriga ledamöter som inte är anställda i Bolaget ska ett arvode om 60 000 kronor utgå.

Stämman omvalde revisionsbyrån KPMG AB till revisor för en mandatperiod intill slutet av årsstämman 2022, varvid revisionsbyrån meddelat att auktoriserade revisorn Camilla Alm-Andersson fortsätter som huvudansvarig revisor. Arvode till revisor ska utgå enligt godkänd räkning.

Resultatdisposition

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2020.

Emissionsbemyndigande

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att inom ramen för bolagsordningen, intill tiden för nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, fatta beslut om emission av aktier av serie B, teckningsoptioner och/eller konvertibler motsvarande sammanlagt högst fyrtio procent av aktierna i Bolaget, baserat på det sammanlagda antalet aktier i Bolaget vid tidpunkten då styrelsen först utnyttjar bemyndigandet. Emission ska kunna ske i syfte att optimera Bolagets kapitalbas och finansiera tillväxtinitiativ, förvärv av bolag samt diversifiera aktieägarbasen med institutionella investerare. Betalning ska ske kontant, genom kvittning, genom apport eller annars förenas med villkor. Emission ska ske på marknadsmässiga villkor med förbehåll för marknadsmässig emissionsrabatt i förekommande fall.

Ändring av bolagsordningen

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om ändringar av bolagsordningen som tillåter styrelsen att samla in fullmakter i enlighet med den ordning som föreskrivs i 7 kap. 4 § aktiebolagslagen samt tillåter styrelsen att besluta att aktieägare ska kunna utöva sin rösträtt per post före bolagsstämman.

Mot bakgrund av risken för den fortsatta spridningen av coronaviruset och myndigheternas föreskrifter och råd om undvikande av sammankomster, genomfördes stämman genom förhandsröstning (s.k. poströstning) med stöd av tillfälliga lagregler.

Dan Astrén, CEO

Bolagets B-aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market och Augment Partners AB, tel +46 8-604 22 55, e-post info@augment.se, är Bolagets Certified Adviser.