Signatur Fastigheter AB (publ) publicerar delårsrapport för januari-september 2020

Hyresintäkterna för perioden januari-september 2020 ökade med 22%, driftnettot ökade med 23% och totalresultatet ökade med 23%

Perioden i korthet

Belopp inom parantes avser motsvarande period föregående år.

Juli – september 2020

• Intäkterna ökade med 35 procent till 11,3 Mkr (8,3)
  • Driftnetto uppgick till 7,5 Mkr (6,0) vilket är en ökning med 27 procent
  • Förvaltningsresultatet exklusive jämförelsestörande poster uppgick till 0,1 Mkr (0,4)
  • Resultatet efter skatt uppgick till 10,9 Mkr (6,0) och resultatet per aktie uppgick till 0,55 kr (0,33)
  • Värdeförändringar fastigheter uppgick totalt till 15,5 Mkr (7,7).

Januari – september 2020

• Intäkterna ökade med 22 procent till 31,2 Mkr (25,6)
  • Driftnetto uppgick till 20,5 Mkr (16,7) vilket är en ökning med 23 procent
  • Direktavkastningen är 4,35%
  • Förvaltningsresultatet exklusive jämförelsestörande poster uppgick till 0,6 Mkr (1,7)
  • Resultatet efter skatt uppgick till 24,2 Mkr (13,8) och resultatet per aktie uppgick till 1,21 kr (0,76)
  • Värdeförändringar fastigheter uppgick totalt till 29,3 Mkr (16,0) varav 8,9 avser realiserade värdeförändringar
  • Substansvärdet (EPRA NAV) uppgår till 18,30 (16,76) kr per aktie.

Nyckeltal

2019 2020 2019 2019
KONCERNEN JULI-SEPT JULI-SEPT JAN-SEPT JAN-SEPT JAN-DEC
Intäkter (Mkr) 11,3 8,3 31,2 25,6 34,9
Driftnetto (Mkr) 7,5 6,0 20,5 16,7 23,3
Förvaltningsresultat exkl
jämförelsestörande poster (Mkr)
0,1 0,4 0,6 1,7 2,7
Periodens totalresultat (Mkr) 10,9 6,0 24,2 13,8 24,4
Resultat per aktie (kr) 0,55 0,33 1,21 0,76 1,34
Substansvärde (kr/aktie)3 18,30 16,79 18,3 16,8 16,92
Fastighetsvärde (Mkr) 828,1 642,9 828,1 642,9 757,3
Belåningsgrad (%) 59,2 56,2 59,2 56,2 56,8
Soliditet (%) 36,7 38,3 36,7 38,3 37,0

Väsentliga händelser

• Under kvartal tre har Koncernen avyttrat resterande 20 lägenheter
    i Bostadsrättsföreningen i Rågsved

• I november tillträddes två samhällsfastigheter i Dalby

VD har ordet

Signatur Fastigheter har som huvudsakligt mål att växa fastighetsbeståndet betydligt framöver och nå två miljarder i fastighetsvärde vid utgången av 2021. Under tredje kvartalet har vi identifierat flertal intressanta fastigheter och vår förhoppning är att kunna förvärva merparten av dessa inom kort.

Efter periodens utgång förvärvades två samhällsfastigheter utanför Lund. Det finns många möjligheter i marknaden och vi ser med tillförsikt på framtiden.

Även om tillväxt är centralt så har vi haft tillfälle att avyttra under perioden. Andra halvan av sommaren såldes resterande 20 lägenheter i fastigheten Vallhunden 7 som avyttrades till BRF under förra perioden.

Fastighetsvärdena har under kvartalet ökat från 809 miljoner kronor till 828 miljoner kronor vilket har sänkt belåningsgraden från tidigare 62,7 procent till nuvarande 59,2 procent.

Koncernen har under en tid dragits med något högre finansiella kostnader som påverkat resultatet negativt. Som ett led i att förbättra resultatet framöver har vi därför under perioden minskat skulderna med 24,7 miljoner kronor varav 23,6 miljoner kronor utgjorts av lån med högre ränta än snitträntan. Detta har bland annat resulterat i en sänkt snittränta vid periodens utgången, från 2,8 procent till 2,4 procent.

Substansvärdet per aktie uppgår till 18,30 kronor vilket är en ökning med 9 procent sedan föregående period.

Pandemin skapar på många sätt en osäkerhet i omvärlden men våra huvudtillgångar som är bostäder och samhällsfastigheter gör att vi står starka och har trygghet på vår marknad.

Vi går in i de kommande kvartalen framåtlutade. Vi ska fortsätta förvärva, utveckla och växa.

Verkställande Direktör

Delårsrapporten finns att ladda ner på www.signaturfastigheter.se samt är bifogad detta pressmeddelande.

Denna information är sådan information som Signatur Fastigheter AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 november 2020 kl. 08.00 CET.