Signatur Fastigheter publicerar bokslutskommuniké för januari-december 2019

Hyresintäkterna för perioden januari-december 2019 ökade med 16%, driftnettot ökade med 30% och substansvärdeökningen uppgick till 19%.

Oktober – december 2019

• Intäkterna ökade med 11 procent till 9,4 Mkr (8,5)1
  • Driftnetto uppgick till 6,6 Mkr (4,2)
  • Förvaltningsresultatet exklusive jämförelsestörande poster uppgick till 1,1 Mkr (-1,7)
  • Resultatet efter skatt uppgick till 10,7 Mkr (1,8) och resultatet per aktie uppgick till 0,005 kr (0,362) 2
  • Värdeförändringar fastigheter uppgick totalt till 18,3 Mkr (3,1)
  • Substansvärdet (EPRA NAV) uppgår till 0,17 (55,93)2 kr per aktie vilket är en ökning med 19 procent

Januari – december 2019

• Intäkterna ökade med 16 procent till 34,9 Mkr (30,1)
  • Driftnetto uppgick till 23,3 Mkr (17,9)
  • Förvaltningsresultatet exklusive jämförelsestörande poster uppgick till 2,7 Mkr (0,7)
  • Resultatet efter skatt uppgick till 24,4 Mkr (50,9) och resultatet per aktie uppgick till 0,012 kr (10,1)2
  • Värdeförändringar fastigheter uppgick totalt till 34,0 Mkr (58,8), varav netto 1,3 Mkr avser realiserade värdeförändringar
  • Substansvärdet (EPRA NAV) uppgår till 0,17 (55,9)2 kr per aktie vilket är en ökning med 19 procent

2019 2018 2019 2018 2017
KONCERNEN OCT-DEC OCT-DEC JAN-DEC JAN-DEC JAN-DEC
Intäkter (Mkr) 9,4 8,4 34,9 30,1 26,3
Driftnetto (Mkr) 6,6 4,2 23,3 17,9 16,1
Förvaltningsresultat (Mkr) 1 1,1 -1,7 2,7 0,7 -8,7
Periodens totalresultat (Mkr) 10,7 1,8 24,4 50,9 10,9
Resultat per aktie (kr) 2 0,005 0,362 0,012 10,1 8,9
Substansvärde (kr/aktie) 4 0,17 55,9 0,17 55,9 176,5
Fastighetsvärde (Mkr) 757,3 620,8 757,3 620,8 473,7
Belåningsgrad (%) 56,8 59,6 56,8 59,6 56,2
Soliditet (%) 37,0 38,0 37,0 38,0 38,8

Väsentliga händelser fjärde kvartalet

• Omvänt förvärv mellan SIG Invest AB och Deflamo AB genomfördes och aktierna noterades på First North Growth Market
  • Fastigheten Malmö Toarp 9:1 förvärvades och tillträddes
  • Fastigheten Malmö Husie 172:75 i Malmö förvärvades och tillträddes och i samband med tillträdet emitterades aktier till ett värde om 2 Mkr
  • Fastigheten Eslöv Kärrtorp 2:17 avyttrades
  • Fastigheterna Klippan Apollo 15, Klippan Gymnasiet 4 och Klippan Skvadronen 9 förvärvades och tillträddes och i samband med tillträdet emitterades aktier till ett värde om 20 Mkr
  • Avtal om att Förvärva fastigheterna Landskrona Korpen 14, Landskrona Östra Förstaden 27 och Landskrona Gjörloff 5 slöts, fastigheterna tillträds i februari 2020

• Sammanslagning av aktierna, 1:100, genomfördes den 15 januari 2020
  • Sista tomten i projekt Härfågeln i Limhamn såldes och tillträddes av köparen

VD har ordet

En händelserik och viktig period med förvärv och notering ligger bakom oss och vi förväntar oss ett minst lika intensivt och framgångsrikt år 2020. Nu heter vi Signatur Fastigheter!

Resultatet

Hyresintäkterna ökade till 34,9 Mkr (30,1). Driftnettot uppgick till 23,3 Mkr (17,9 Mkr) vilket är en ökning med 30 procent. Förvaltningsresultatet exklusive jämförelsestörande poster uppgick till 2,7 Mkr (0,7) vilket är en ökning med 286 procent. De jämförelsestörande posterna uppgår till 7 670 Mkr och är hänförliga till det omvända förvärvet av Deflamo AB samt noteringen på First North Growth Market.

Notering

Under perioden noterades bolagets aktie genom ett så kallat omvänt förvärv av Deflamo. Detta gav oss fördelen att få fler ägare, och vi hälsar alla nya aktieägare varmt välkomna och ser fram emot en intressant investeringsresa tillsammans. Vi har fått ett varmt mottagande av marknaden och har sett flera nya investerare i ägarlistan vilket vi är glada för. Vid noteringen bytte vi namn till Signatur Fastigheter och har i den processen format värderingar som viktiga grundstenar för hur vi vill vara och uppfattas internt och externt.

Transaktioner

I nära anslutning till noteringen förvärvade vi även ett antal nya fastigheter och ökade beståndet med 22 procent till 757,3 Mkr (620,8). Vi adderade bland annat två intressanta utvecklingsfastigheter till portföljen i Malmö. Dessa ger kassaflöden och förbättrar vår intjäningsförmåga samtidigt som vi kan utveckla detaljplaner för nya bostäder som över tid bidrar till ett positivt resultat och ökat substansvärde. Vi förvärvade även kassaflödesfastigheter i Klippan, vårdcentral och tandläkarmottagning, som hyrs av Region Skåne. Här ser vi goda möjligheter att utveckla fastigheterna och öka värdena genom vår förvaltning.

Vi har även avyttrat en fastighet under fjärde kvartalet till ett värde som översteg redovisat värdet med mer än 17 procent. Det indikerar på att det finns ytterligare värdeökningspotential i beståndet.

Standardhöjande renoveringar

Signatur Fastigheter förvaltar ca 400 lägenheter och vi har under det gångna året renoverat 20 lägenheter till en högre standard i Malmö och Stockholm, med ökade hyresintäkter och en värdepåverkan på omkring 7 Mkr som följd.

Substansvärdetillväxt

Substansvärdet per aktie uppgår till 0,17 kr, vilket skulle motsvara ett substansvärde per aktie efter genomförd sammanslagning av aktierna på 17 kr. Detta är en ökning med 19 procent jämfört föregående period. Målsättningen är att uppnå en substansvärdeökning om minst 15 procent per år sett över tid.

Övriga nyckeltal

Belåningsgraden uppgick till 56,8 procent och soliditeten 37,0 procent. Hyresintäkterna i intjäningsförmågan över en rullande 12 månaders period uppgår efter genomförda förvärv till 43,5 Mkr.

Siktet är inställt på att växa och uppnå ett fastighetsbestånd på 2 Mdkr innan utgången av 2021 med bibehållen soliditet och sunda nyckeltal. Vi har ögonen på flera intressanta förvärv som kan öka värdet och potentialen i bolaget.

Dan Astrén, VD

1 Belopp inom parantes avser motsvarande period föregående år.

2 Antalet aktier skiljer sig åt mellan året pga 4:1 split samt nyemission som genomförts under Q4 2018. Under 2019 genomfördes ett omvänt förvärv samt två kvittningsemissioner vilket ökade antalet aktier från 5 027 244 till 1 974 889 860 st.

3 Exklusive jämförelsestörande poster

4 Antalet aktier skiljer sig åt mellan året pga 4:1 split samt nyemission som genomförts under Q4 2018. Under 2019 genomfördes ett omvänt förvärv samt två kvittningsemissioner vilket ökade antalet aktier från 5 027 244 till 1 974 889 860 st.

Denna information är sådan information som Signatur Fastigheter är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid tidpunkt enligt ovan.

Tomas MagnussonCIO

magnusson@signaturfastigheter.se