Sigrid Therapeutic:s VD Sana Alajmovic på Internationell Höjdarlista över Unga Life Science Innovatörer

Report this content

Stockholm den 11 juli, 2019. Den ledande amerikanska life science tidskriften BioSpace har utsett Sana Alajmovic till en av 10 unga life science innovatörer under 40 år att hålla ögonen på framöver. Sana Alajmovic är ensam icke-amerikan på listan.

Tidigare i år tog Sana Alajmovic, VD och medgrundare av Sigrid Therapeutics, plats på den internationella tidskriften Genetic Engineering News lista över de 10 mest lovande ledarna inom affärsvärlden och akademin under 40 år. Nu har också den amerikanska tidningen BioSpace korat Sana till en av 10 life science innovatörer under 40 år att hålla ögonen på, där Sana återfinns i stark global konkurrens med andra unga ledare från Stanford University, Harvard University samt Yale University School of Medicine.

”Jag är oerhört stolt och tacksam över uppmärksamheten som detta innebär för Sigrid internationellt och vill passa på att tacka mitt team för den positiva energi jag får och som driver mig framåt varje dag. Vi har en spännande tid framför oss på Sigrid allteftersom vi närmar oss marknaden med vår första produkt för sänkning av blodsocker i människor i riskzonen att utveckla typ 2 diabetes”

Listan över BioSpace 10 innovatörer under 40 att hålla ögonen på finns här: https://www.biospace.com/article/10-life-science-innovators-under-40-to-watch/

Om Sigrid Therapeutics AB

Sigrid Therapeutics (Sigrid), ett ledande forsknings- och utvecklingsföretag i klinisk fas, är pionjärer inom prevention och behandling av metabola sjukdom inklusive typ 2-diabetes och fetma. Företagets ledande produktkandidat SiPore15™ baseras på bolagets patenterade plattformsteknik och är en medicinteknisk produkt som intas oralt. SiPore15 ™ är utformad för att verka lokalt i tarmen och består av mikrometer stora silikonpartiklar med skräddarsydda porositet som tillverkas med hög precision. En första klinisk studie av SiPore15 ™ visade lovande kliniskt signifikanta resultat och en utmärkt säkerhetsprofil. Vid utformningen av STAR-studien har nära diskussioner med regulatoriska myndigheter förts, vilket möjliggör för Bolaget att ansöka om godkännande efter att studien genomförts med förväntat positivt resultat. Efter godkännande kommer SiPore15 ™ att vara den första behandlingen i sitt slag som görs tillgänglig för personer som riskerar att utveckla typ 2-diabetes.