• Sigrid Therapeutics/

Sigrid Therapeutics utvalt att presentera resultaten från STAR Proof of Concept studien på American Diabetes Association:s 80:e vetenskapliga konferens.

Report this content

Stockholm, Sverige — 8 juni, 2020 – Sigrid Therapeutics (Sigrid) meddelade idag att resultaten från bolagets STAR - studie har valts ut för presentation vid American Diabetes Associations 80:e vetenskapliga konferens den 12-16 juni, 2020. STAR-studien (clinicaltrials.org ID nummer: NCT03823027) var en öppen, enarmad, multicenterstudie med det primära målet att visa en minskad koncentration av långtidsblodsocker, mätt som HbA1c, hos patienter med prediabetes efter 12 veckors behandling. Resultaten från studien har potential att påverka vården av patienter med prediabetes över hela världen. Den virtuella presentationen kommer att genomföras av Sigrids seniora kliniska projektledare Anna Uddén. Resultaten kommer även att publiceras online på tidskriften Diabetes® webbplats.

"Vi är mycket glada över att ha blivit utvalda att presentera och diskutera våra senaste kliniska forskningsfynd vid världens största och mest prestigefyllda diabetesmöte. Att just vår data valts ut för presentation speglar det ökande intresset hos det globala diabetessamfundet för vår lösning", säger Sigrids VD och medgrundare, Sana Alajmovic.

The American Diabetes Association 80th Scientific Sessions

Title:                                        Engineered Silica Particles Reduce HbA1c in Persons with Prediabetes

Datum/tid:                               Lördag, Juni 13, 2020 10:00 AM US/CENTRAL

Plats:                                       Virtuell presentation

Presentationsnummer:           1079-P

Om American Diabetes Association (ADA) Scientific Sessions

American Diabetes Association's Scientific Sessions erbjuder forskare och vårdpersonal från hela världen en unik möjlighet att dela idéer och ta del av de betydande framsteg inom forskning, behandling och vård inom diabetes som utvecklas. Omkring 15 000 personer väntas närvara. https://professional.diabetes.org/scientific-sessions

Om Sigrid Therapeutics AB

Sigrid Therapeutics (Sigrid) är ett innovativt teknikföretag i klinisk fas som är banbrytande inom en ny klass av konstruerade material för prevention och behandling av metabola sjukdomar inklusive typ 2 diabetes. Företagets ledande produkt SiPore15TM baseras på bolagets patenterade plattformsteknik SiPore, och är en medicinteknisk produkt som intas oralt. SiPore15TM är utformad för att verka lokalt i tarmen och består av mikrometerstora silikonpartiklar med skräddarsydd porositet som tillverkas med hög precision. Kliniska studier av SiPore15TM visade lovande, kliniskt signifikanta resultat och en utmärkt säkerhetsprofil. Efter regulatoriskt godkännande, kommer SiPore15TM att vara den första tillgängliga medicinsktekniska produkten för reduktion av blodsockernivåerna hos personer som riskerar att utveckla typ 2-diabetes. https://www.sigridthx.com/.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Sana Alajmovic – VD, Sigrid Therapeutics AB

E-post: sana@sigridthx.com