• Sileon AB/

OKQ8 Bank har tecknat ett 3 årigt avtal med Sileon för att implementera en flexibel BNPL-lösning på sina kort

OKQ8 Bank har tecknat ett 3 årigt avtal med Sileon för att lansera en flexibel BNPL-lösning på sina kort. Genom detta strategiska partnerskap blir OKQ8 Bank först ut i Norden att erbjuda flexibel BNPL från Sileon för sina kortkunder.

"Som den första banken i Norden att kunna introducera BNPL på kort via Sileons plattform, tar vi nu ett viktigt steg framåt. Flexibel BNPL för kort är framtiden och ett nödvändigt steg för oss för att kunna stå starka på marknaden. Med denna satsning kommer vi erbjuda våra kortkunder en helt ny nivå av betalningsflexibilitet," säger Johan Emerius, Chief Commercial Officer på OKQ8 Bank.

Sileons BNPL-funktionalitet kommer göra det möjligt för OKQ8 Banks kunder att i efterhand konvertera sina köp till delbetalningar, oavsett om köpet sker hos OKQ8 eller någon annanstans.

’’Vårt öppna förhållningssätt till våra samarbetspartners innebär att Visa-medlemmar kan få tillgång till de allra senaste innovationerna, såsom BNPL-funktioner från Sileon. Genom att lägga till BNPL-funktioner på sina kort tror vi att OKQ8 Bank kan få en konkurrensfördel på den nordiska marknaden’’, säger Philip Konopik, regionchef för Nordics och Baltics på Visa.

Lösningen kommer initialt att vara tillgänglig för OKQ8 Bank:s B2C-kreditkortskunder i Sverige, för att sedan utökas till fler kundsegment i Sverige och Danmark.

”Vi är oerhört stolta över att OKQ8 Bank har valt Sileon som sin strategiska partner för att lansera BNPL på sina utställda kort. Ytterligare kreditalternativ på befintliga kort kommer nu även till Norden och jag är övertygad om att detta kommer ge OKQ8 en värdefull konkurrensfördel.  Med Sileons teknologi kan OKQ8 nu bli en branschledare inom korterbjudande och kundlojalitet.” Säger Kent Hansson, VD på Sileon.

Kent Hansson, VD, Sileon AB

Om OKQ8 bank
OKQ8 Bank är en svensk bank och ett helägt dotterbolag till OKQ8, en ledande aktör inom bränsle- och fordonsrelaterade tjänster. Banken erbjuder ett brett utbud av finansiella produkter och tjänster, framförallt riktade till kunder hos OKQ8.

Sileon AB (publ) är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ kortbaserad Buy Now Pay Later (BNPL) SaaS-funktionalitet till banker, kortutgivare och fintechs. Med Sileons BNPL-produkt kan kunder addera BNPL till sin befintliga kredit- eller betalkortsbas och driva sin B2B- eller B2C BNPL-verksamhet internt. Sileon verkar på en snabbväxande internationell marknad med en uppskattad transaktionsvolym på 680 miljarder USD globalt år 2025. Sileon är en strategisk partner till Visa, vilket stärker vår position och möjliggör nya möjligheter för våra kunder. Sileon är noterade på Nasdaq First North Growth Market och bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ).