Sileon presenterar ny innovativ funktion som en del av sin omfattande SaaS-erbjudande

Sileon är glada att meddela lanseringen av en ny funktion inom sin omfattande SaaS-lösning. Denna nya modul är utformad för att främja ansvarsfull utlåning och erbjuda bättre anpassade erbjudanden för kortinnehavare. Den ger också ökad flexibilitet och bekvämlighet för både företag och slutanvändare.

Att erbjuda BNPL för alla transaktioner kan leda till utlåning för mycket små belopp och olämpliga transaktioner, såsom insättningar hos spelbolag eller skattebetalningar. Smart BNPL löser dessa problem genom att låta banker fokusera på de mest relevanta och högt värderade transaktionerna. Dessutom har banker långvariga, stabila kundrelationer och tar större ansvar än BNPL-leverantörer, vilket kräver att de kan kontrollera vem som får använda BNPL-tjänster.

"Med den nya BNPL-lösningsmodulen sätter vi en ny standard för ansvarsfull utlåning. Banker kan nu kontrollera och anpassa BNPL-erbjudanden för de mest relevanta transaktionerna, förbättra användarupplevelsen och driva bättre konverteringsgrader. Denna innovation speglar vårt engagemang för att möta de föränderliga behoven hos företag och slutanvändare," säger Bahareh Zand, CPO, Sileon.

Denna nya lösningsmodul förbättrar ansvarsfull utlåning genom att möjliggöra för banker att ta större ägarskap och fatta välgrundade beslut om vem som ska riktas mot och/eller uteslutas i sina erbjudanden. Denna kontroll gör att banker kan bestämma vem som kan använda BNPL, när och i vilket format, vilket resulterar i bättre anpassade erbjudanden för kortinnehavare och förbättrade konverteringsgrader.

Dessutom förbättras användarupplevelsen för kunder i fysiska butiker avsevärt, eftersom de inte längre behöver begära BNPL som betalningsalternativ vid POS; det är sömlöst tillgängligt i deras banks app. Detta gör det möjligt för banker att nå sina kunder vid transaktionstillfället, millisekunder efter att transaktionen har godkänts, och kringgår den komplexa infrastrukturen vid POS. Detta säkerställer inte bara medvetenhet om BNPL och resulterar i höga konverteringsgrader utan ger också en bekväm användarupplevelse för kunden.

Denna nya funktion, som för närvarande är tillgänglig för Sileons kunder i Europa, är initialt begränsad till Mastercard-kort, med planer på att expandera till andra system och regioner. Banker kan enkelt ställa in regler för transaktionsbehörighet i Sileons Portal när de skapar BNPL-erbjudanden.

Sileons SaaS-plattform fungerar som ett kärnbanksystem för BNPL och erbjuder alla nödvändiga kapaciteter för att snabbt lansera en kortbaserad BNPL-produkt anpassad till marknadens och användarens behov. Lösningsmodulerna förbättrar plattformen, förenklar och påskyndar marknadslanseringen samt ökar flexibiliteten för både B2B och B2C.

Kent Hansson, VD, Sileon AB

Sileon AB (publ) är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ kortbaserad Buy Now Pay Later (BNPL) SaaS-funktionalitet till banker, kortutgivare och fintechs. Med Sileons BNPL-produkt kan kunder addera BNPL till sin befintliga kredit- eller betalkortsbas och driva sin B2B- eller B2C BNPL-verksamhet internt. Sileon verkar på en snabbväxande internationell marknad med en uppskattad transaktionsvolym på 680 miljarder USD globalt år 2025. Sileon är noterade på Nasdaq First North Growth Market och bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ).