Silvent satsar globalt och säkrar produktionen i Sverige med personal från Samhall

Report this content

Svenska Silvent, en av världens främsta tillverkare av produkter för tryckluft, växer och gör stora satsningar globalt, men hela produktionen låter man ligga kvar i Sverige. Ett viktigt led i produktionskedjan är monteringen som sedan mer än 25 år tillbaka utförs av anställda via Samhall.
– Produktionskvalitet är en viktig del för vår globala satsning, därför vill vi ha kvar produktionen här i Sverige. Här kan vi ha kontroll och garantera att den utförs på bästa sätt, säger Peter Rosengren, M/A Director på Silvent.

Silvent har arbetat med personal från Samhall sedan bolaget startade 1989. Anledningen till att man började anlita ett externt företag för hjälp med monteringen, var att Silvent var ett litet bolag med begränsade resurser där fokus fick läggas på kärnkompetensen, det vill säga forskning och produktutveckling inom tryckluftsdynamik.

– Efter ett nära samarbete med Samhall under många år, som utökats i takt med att vi blivit större, ser vi endast fördelar. Kvalitetsnivån på arbetet är väldigt hög samtidigt som Silvent hjälper människor att utvecklas som annars kanske inte fått möjlighet till ett arbete, säger Peter Rosengren, M/A Director på Silvent.

­I början av samarbetet handlade det om ett par anställda från Samhall som arbetade i externa lokaler. Numera är det femtontalet personer som är helt integrerade på Silvent och arbetar i Silvents egen produktionslokal på huvudkontoret i Borås.
– Vår monteringspersonal är väldigt stolta över Silvent och ser sig som en del av företaget, precis på samma sätt som vi andra, säger Peter Rosengren.

Samhall ägs av svenska staten och är en av Sveriges största arbetsgivare med cirka 20 000 anställda. Samhall har verksamhet på 200 orter runt om i landet och uppdraget är att skapa utvecklande arbeten åt personer med olika funktionsnedsättningar.

– Vi är väldigt glada över vårt samarbete med Silvent och vi har en nära dialog. Det finns en förståelse för hur vi arbetar och en flexibilitet som gör att vi tillsammans kan hitta de bästa förutsättningarna för alla individer, säger Mikael Larsson, arbetsledare på Samhall.

Silvents produkter säljs i närmare 80 länder runt om i världen och bolaget har som mål att fördubbla försäljningen fram till 2020. I tillväxtplanerna fortgår och utökas samarbetet med Samhall.

För ytterligare information, kontakta:
Anders Erlandsson, vd Silvent AB, tfn: 0705-27 91 00
Peter Rosengren, M/A director Silvent AB, tfn: 0703-55 67 41
Anders Ekhammar, presskontakt, tfn: 0707-46 25 79
www.silvent.com

Silvent hjälper tillverkningsföretag med energioptimering och förbättrad arbetsmiljö. Huvudkontoret finns i Borås, där all utveckling och forskning sker. I företaget finns en unik kompetens inom området tryckluftsdynamik. Silvents produkter och kundanpassade lösningar för blåsning med tryckluft används av ledande tillverkare och varumärken över hela världen. Idag säljs Silvent i 77 länder och omsatte 125 miljoner kronor under 2015.