Innovationer för äldres oberoende: Förkommersiell upphandling av robotikbaserade lösningar

Report this content

I EU ställs medlemsländerna inför svåra utmaningar inom områdena hälsovård och äldrevård: Samtidigt som befolkningarna åldras och kräver mer vårdtjänster ökar pressen på länderna att göra dessa tjänster mer kostnads-effektiva och verksamma. Syftet med det paneuropeiska projektet SILVER (Supporting Independent LiVing for the Elderly through Robotics) är att visa hur samhällsservicen kan förnyas genom att upphandla FoU-tjänster för att utveckla hållbara äldrevårdslösningar av högre kvalitet.

Projekt SILVER söker genom en förkommersiell upphandling efter nya och innovativa sätt för myndigheter att tillhandahålla äldrevård. Målet är att hitta nya robotiklösningar som kan hjälpa äldre att självständigt bo kvar i hemmet. Genom att använda robotikbaserad teknik kan äldre bo kvar hemma även om de har fysiska eller kognitiva funktionsnedsättningar.

Den 1 mars 2013 publiceras en internationell förkommersiell upphandling för att anskaffa forskning och utveckling av ny robotikbaserad teknologi för att stödja självständigt boende för äldre. Den totala budgeten för upphandlingen är 2 150 000 euro. Anmälan till upphandlingen kan göras via SILVER:s hemsida www.silverpcp.eu/call-for-tender/registration

Sista anbudsdag är den 12 juni 2013. Den förkommersiella upphandlingen är öppen för alla anbudsgivare som förbinder sig att genomföra merparten av FoU-arbetet inom EU:s medlemsländer eller länder associerade med FP7. Alla anbud utvärderas enligt samma objektiva kriterier oavsett ursprungsland eller företagets storlek.

Efter sista anbudsdag kommer den förkommersiella upphandlingen att genomföras i tre faser, med slut i april 2016. Den första fasen är en förstudie av de utvalda teknologierna och förslagen som har offererats. De mest lovande idéerna kommer att utvecklas till väl definierade prototyper i fas två. Den tredje fasen syftar till att kontrollera och jämföra de första slutprodukterna i verkliga situationer. I projekt SILVER kommer upp till tre tidiga produkter att testas i Danmark, Finland, Sverige, Nederländerna och Storbritannien. I Sverige kommer testningen att ske i Västerås stad.

Projekt SILVER har det ambitiösa målet att upprätta och genomföra en gräns-överskridande förkommersiell upphandling som lämpar sig för gränsöverskridande projektimplementering i flera EU-länder. Syftet är att visa hur effektiv metoden förkommersiell upphandling är för att uppfylla samhällets och den offentliga sektorns behov. Projektet förespråkar även att metoden införs på bred front i hela Europa.

”Via projekt SILVER kan vi presentera utmaningen för marknaden och låta marknaden komma med innovationer som vi inte visste var möjliga och som marknaden inte visste att vi behövde. Resultatet blir att vi får lösningar vi verkligen kan använda, och leverantörerna kan ta fram innovationer som de vet att det finns en marknad för”, sammanfattar Eva Sahlén, direktör för Sociala nämndernas förvaltning i Västerås stad.

År 2020 förväntas de nya robotiklösningar som implementerats för äldrevården genom SILVER:s försorg kunna ge 10 % fler vårdtagare vård med samma antal vårdgivare som i dagsläget. Målet är att öka livskvaliteten för äldre genom att göra dem mer självständiga och att förbättra deras hälsa.

Ytterligare information:

Mats Rundkvist
Projektledare
Västerås stad
mats.rundkvist@vasteras.se

SILVER Project Coordinator
Stephen Browning
SBRI Account Manager
Technology Strategy Board (UK)
stephen.browning@tsb.gov.uk
+ 44 1793 442700

www.silverpcp.eu

SILVER (Supporting Independent LiVing for the Elderly through Robotics) SILVER är ett forsknings- och utvecklingsprojekt vars syfte är att upprätta och genomföra en förkommersiell upphandlingsprocess som lämpar sig för gränsöverskridande projektimplementering i flera EU-länder. Det finansieras av EU genom ICT-samarbetets del av det sjunde ramprogrammet för forskning och teknisk utveckling (FP7). Projektet startade i januari 2012 och kommer att pågå under 51 månader. SILVER består av partners i Danmark, Finland, Nederländerna, Sverige och Storbritannien.