Gunnar Modalen ny CFO för Simris Alg

Gunnar Modalen blir ny CFO för Simris Alg AB (publ). Gunnar är erfaren CFO på konsultbasis med tidigare uppdrag för bl.a. Rederi AB Translantic, Doro AB och Cherry AB. Anledning till omorganisationen är att Simris Alg behöver omallokera resurser från ledning och administration till marknadsaktiviteter och försäljning.

Gunnar Modalen är civilekonom från Lunds Universitet och har över 25 års internationell erfarenhet från noterade och onoterade bolag i olika branscher. Gunnar har haft ledande befattningar inom Perstorpkoncernen från 1994 till 2010, och har sedan dess varit verksam som fristående konsult med uppdrag som CFO för Rederi AB Transatlantic (publ), Doro AB (publ) och ISR Immune System Regulation Holding AB (publ), samt som IR- och kommunikationschef på Cherry AB (publ). Gunnar kommer arbeta som CFO för Simris Alg som interimskonsult på deltid.

Bolaget har sedan tidigare en heltidsanställd kontors- och redovisningschef. I januari 2019 anställdes därutöver en CFO på heltid. Med tanke på bolagets storlek och den fas som verksamheten befinner sig i saknas behov av den typen av kvalificerad kompetens på heltid. Som ett led i en pågående översyn av bolagets organisation och verksamhet kommer CFO-tjänsten därför läggas ned, för att omallokera resurser till marknadsaktiviteter och försäljning. CFO-tjänsten kommer istället hyras in på deltid efter behov. Det innebär att tidigare CFO Jonas Sohlman lämnar bolaget, och Gunnar Modalen träder in som CFO på konsultbasis.

Simris Alg är ett flerfaldigt prisbelönat pionjärföretag som tillverkar omega-3-tillskott från odlade alger. Bolaget grundades 2011 av KTH-forskaren Fredrika Gullfot, och driver en världsunik industriell algodling för omega-3-produktion i Hammenhög på Österlen. Produkterna säljs under det egna varumärket Simris® Algae Omega-3, och riktar sig till en global marknad inom lifestyle, beauty och wellness. Simris Algs aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn SIMRIS och ISIN-kod SE0008091664. Certified Adviser är Västra Hamnen Corporate Finance, telefon 040-20 02 50 och email ca@vhcorp.se.