Ny Certified Adviser för Simris Alg och avslutat CFO-uppdrag

Gunnar Modalens deltidsuppdrag som CFO för Simris Alg AB (publ) löpte ut den 31 augusti 2020. Bolaget bedömer att det för närvarande inte finns behov av kvalificerade CFO-tjänster varför ingen ersättare kommer att utses. Samtidigt blir Mangold Fondkommission AB ny Certified Adviser åt Simris Alg. Tillträde sker formellt den 12 september 2020.

Gunnar Modalen har haft konsultuppdrag som bolagets CFO på deltid sedan december 2019. Uppdraget löpte efter behov och förlängdes i omgångar till den 31 augusti 2020. Eftersom det för närvarande inte finns behov av kvalificerade CFO-tjänster har Simris Alg valt att inte förlänga uppdraget eller tillsätta någon ersättare. Ekonomifunktionen hyrs idag in av extern redovisningsbyrå. Simris Algs ledning består framgent av Fredrika Gullfot, VD och Daphne Jaeschke, Marknadsdirektör (CMO).

Simris Alg byter även Certified Adviser till Mangold Fondkommission AB. Tillträde sker formellt den 12 september 2020. Sedan tidigare är Mangold Fondkommission även likviditetsgarant för bolagets aktie på Nasdaq First North Growth Market.

Simris Alg är ett flerfaldigt prisbelönat pionjärföretag som tillverkar hållbara marina ingredienser från odlade alger. Bolaget har som mål och affärsidé att rädda hotade marina livsmiljöer genom att tillverka råvaror från odlade mikroalger, istället för från fisk och andra havslevande djur. Simris Alg grundades 2011 av KTH-forskaren Fredrika Gullfot, och driver en världsunik industriell algodling för omega-3-produktion i Hammenhög på Österlen. Simris Algs konsumentprodukter säljs under det egna varumärket Simris® Algae Omega-3, och riktar sig till en global marknad inom lifestyle, beauty och wellness. Simris Algs aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn SIMRIS och ISIN-kod SE0008091664. Certified Adviser är Västra Hamnen Corporate Finance, telefon 040-20 02 50 och email ca@vhcorp.se.