Simris Alg anlitar Mangold Fondkommission som likviditetsgarant

Simris Alg AB (publ) har ingått avtal med Mangold Fondkommission AB (“Mangold") som likviditetsgarant för Simris Algs aktie på Nasdaq First North Growth Market. Syftet med likviditetsgarantin är att förbättra likviditeten i aktien och minska skillnaden mellan köp- och säljkurs. Uppdraget påbörjas den 3 augusti 2020.

Mangold kommer i sitt uppdrag som likviditetsgarant säkerställa möjligheten att handla i Simris Algs aktie varje dag genom att kontinuerligt ställa handelsposter på vardera köp- och säljsida i orderboken. Syftet med en likviditetsgaranti är att skapa en mer korrekt prisbild i ett bolags aktie, vilket i följd ger en mer korrekt värdering av bolaget och ger möjlighet till en förbättrad handelsvolym i aktien.

Simris Alg är ett flerfaldigt prisbelönat pionjärföretag som tillverkar hållbara marina ingredienser från odlade alger. Bolaget har som mål och affärsidé att rädda hotade marina livsmiljöer genom att tillverka råvaror från odlade mikroalger, istället för från fisk och andra havslevande djur. Simris Alg grundades 2011 av KTH-forskaren Fredrika Gullfot, och driver en världsunik industriell algodling för omega-3-produktion i Hammenhög på Österlen. Simris Algs konsumentprodukter säljs under det egna varumärket Simris® Algae Omega-3 och riktar sig till en global marknad inom lifestyle, beauty och wellness. Simris Algs aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn SIMRIS och ISIN-kod SE0008091664. Certified Adviser är Västra Hamnen Corporate Finance, telefon 040-20 02 50 och email ca@vhcorp.se.

Om oss

Simris Alg is a pioneering biotechnology company, engaged in research, development and production of bioactive substances from microalgae. Our technology provides access to bioactive substances with novel functions, while replacing unsustainable raw materials from endangered marine species and ecosystems. Our goal is to be the beacon for positive change in business. We are based in Hammenhög, Österlen, close to the sun and the sea.