Simris Alg bokslutskommuniké januari - december 2019

OKTOBER-DECEMBER 2019

• Nettoomsättningen uppgick till 236 tkr (209).
  • Rörelseresultatet uppgick till –4 936 tkr (–6 772).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 65 tkr (–7 318).
  • En företrädesemission av units genomfördes som tillförde bolaget 28,2 mkr före emissionskostnader. Vid inlösen av teckningsoptioner kan ytterligare 16,8 mkr före emissionskostnader tillföras bolaget i november 2020.

JANUARI-DECEMBER 2019

• Nettoomsättningen uppgick till 1 743 tkr (762).
  • Rörelseresultatet uppgick till –23 437 tkr (–22 671).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till –17 303 tkr (–22 269)
  • Bolagets satsning på internationella marknader börjar ge frukt med försäljning på över 1 mkr i januari, främst bestående av en order från Sydkorea.

KOMMENTAR FRÅN VD:
Trots att försäljningen under 2019 mer än dubble­rades jämfört med förra året landade vi långt ifrån våra försäljningsmål. En anledning är att det är mycket svårt att förutspå försäljningsutveckling i tid, men året präglades också av interna problem som drog fokus från verksamheten. Vi har nu städat upp ordentligt i ledningen, gått igenom hela vår verksamhet och strategi, och accelererar insatserna med ökat fokus på exekvering.

Samtidigt har vi under året lyckats med att börja skapa den ’buzz’ kring Simris och våra produkter i USA som är så oerhört viktig för att klara en framgångsrik lansering här. Bland annat har vi lyckats rekrytera goop som återförsäljare, som är en av de mest inflytelserika och trendsättande aktörerna inom skönhet och wellness just nu. Det partnerskapet är en ovärderlig dörröppnare för oss, både när det gäller ytterligare återförsäljare och växande e-handel.

Inom EU däre­mot inget nytt. Processen för godkännande av våra produkter enligt Novel Foods-förordningen drar ännu ut på tiden, men vi ligger redo att trycka på start­knappen när det är dags. Även Infobell är försenade med sin lansering av våra produkter i Sydkorea, men ser fram emot försäljningsstart nu under våren. En glädjande nyhet under 2019 är att vårt utvecklings­projekt mot avancerade hudvårdstillämpningar redan börjat bära frukt, och försök har visat att aktiviteten hos ett viktigt enzym bibehålls intakt vid vår tillverk­ningsmetod.

Med tanke på svårigheten att förutspå tillväxt över tid i uppbyggnadsfasen kommer vi inte kommunicera nya försäljningsmål för 2020. Det är viktigt att värdera Simris Alg i relation till den fas vi befinner oss, och inte bedöma våra siffror på samma kriterier som en utdelningsaktie på huvudlistan. Istället kommer vi löpande berätta om vår utveckling och våra framsteg, i takt med att vi bygger värde och lönsamhet i bolaget.

Bokslutskommunikén finns tillgänglig på: http://simrisalg.se/investerare/finansiella-rapporter/#delarsrapporter

Denna information är sådan som Simris Alg AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades av ovanstående kontaktperson för offentliggörande den 14 februari 2020 kl. 08.00 CET.

Simris Alg är ett flerfaldigt prisbelönat pionjärföretag som tillverkar omega-3-tillskott från odlade alger. Bolaget grundades 2011 av KTH-forskaren Fredrika Gullfot, och driver en världsunik industriell algodling för omega-3-produktion i Hammenhög på Österlen. Produkterna säljs under det egna varumärket Simris® Algae Omega-3, och riktar sig till en global marknad inom lifestyle, beauty och wellness. Simris Algs aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn SIMRIS och ISIN-kod SE0008091664. Certified Adviser är Västra Hamnen Corporate Finance, telefon 040-20 02 50 och email ca@vhcorp.se.