Simris Alg bokslutskommuniké januari-december 2021

KVARTAL 4, OKTOBER–DECEMBER 2021

• Nettoomsättningen uppgick till 2 977 tkr (545). Nettoomsättningen i USA uppgick till 194 tkr (341).
  • Rörelseresultatet uppgick till -3 907 tkr (-7 166).

HELÅRET, JANUARI–DECEMBER 2021

• Nettoomsättningen uppgick till 6 137 tkr (2 166). Nettoomsättningen i USA uppgick till 1 408 tkr (1 011).
  • Rörelseresultatet uppgick till -28 928 tkr (-23 694).

HÄNDELSER UNDER KVARTALET

• Professor Dr. Claudia Grewe utsågs till Chief Scientific Officer. Claudia kommer att driva produktutvecklingen på Simris Alg och tjänsten kommer att utföras deltid på konsultbasis.
  • Styrelseledamot Magnus Högström tillträder rollen som interims VD för Simris Alg från 1 januari 2022. Nuvarande interims VD/ CFO Christoffer Tell går tillbaka till sin roll som CFO. Bolagets ledningsgrupp består därefter av interims VD Magnus Högström, produktionschef Hannes Hall och CFO Christoffer Tell.

HÄNDELSER UNDER ÅRET

• Vid årsstämman den 7 maj 2021 valdes ny styrelse: Steven Schapera (nyval), Peter Nählstedt (nyval), Frank Puccio (nyval), Robert Quandt (nyval) och Magnus Högström (omval). Det beslutades även att emittera teckningsoptioner till styrelse, ledning och övriga anställda. Totalt tecknades 3 820 000 optioner.
  • VD Fredrik Gullfot lämnade sin anställning i bolaget den 17 september.
  • Bryggfinansiering om upp till 7 mkr säkrades i form av lån från styrelseledamöter, aktieägare och externa finansiärer.
  • Omstrukturering av verksamheten har påbörjats, med syftet att kraftfullt kunna minska bolagets negativa kassaflöde. Marknadskontoret i Stockholm har avvecklats och verksamheten konsoliderats till algfarmen i Hammenhög. Bolaget har ökat fokus på B2B och för samtal med potentiella partners för försäljningen av konsumentprodukter i USA.
  • Under tredje kvartalet har rörelseresultatet belastats med engångskostnader om totalt 6 708 tkr för bland annat omstrukturering och nedskrivning av anläggningstillgångar och lager.

HÄNDELSER EFTER KVARTALETS UTGÅNG

• Simris Alg får en ny order på sin unika mikroalgbiomassa, med ett ordervärde på cirka 1,5 mkr. Denna order kommer från existerande varulager och levereras under första kvartalet 2022.

KOMMENTAR FRÅN STYRELSENS ORDFÖRANDE

A NEW SIMRIS

I learned some time ago that every turnaround begins with having the right strategy, having the right people, and having the right culture. Once you have these, then everything flows from that: the right products, the right marketing, the right customers, and the right decisions. In the last eight months the new Board have achieved substantial cost reductions exceeding my target of 1 MSEK per month. At the same time we have driven B2B revenue from a very high value active which we discovered to be present in our biomass, Fucoxanthin, that we previously did not even target. We are now at the point where we have processed two Fucoxanthin orders worth 4,5 MSEK, and have another order of 1,5 MSEK currently being processed.

Simris has sold more product in the last eight months than we previously sold in the last four years. This is a new Simris, and I am immensely proud to be a shareholder. We began with an incredible science-based platform; now its time to shift focus to building its commercial future.

Steven Schapera, Styrelseordförande Simris Alg AB

Tel: +44 791 771 5533, email: steven@simris.com

Denna information är sådan som Simris Alg AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades av ovanstående kontaktperson för offentliggörande den 16 februari 2022 kl. 08.00 CET.

Simris Alg är ett flerfaldigt prisbelönat pionjärföretag som utvecklar bioaktiva ämnen från odlade alger. Bolaget har som mål och affärsidé att rädda hotade marina livsmiljöer genom att tillverka råvaror från odlade mikroalger, istället för från fisk och andra havslevande djur. Verksamheten bedrivs inom tre områden: SIMRIS BIOMIMETICS (hudvård och läkemedel), SIMRIS NOVEL FOODS (nya livsmedel), och konsumentvarumärket SIMRIS som riktar sig till en global marknad inom lifestyle, beauty och wellness. Simris Algs aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn SIMRIS och ISIN-kod SE0008091664. Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB, telefon 08-503 015 50 och epost ca@mangold.se.