Simris Alg delårsrapport januari - juni 2022

KVARTAL 2, APRIL-JUNI 2022

• Nettoomsättningen minskade med 66% till 240 tkr (697 tkr).
  • Personal & andra externa kostnader minskade med 34% till-4 257 tkr (-6 424 tkr).
  • EBITDA förbättrades med 34% till -4 050 tkr (-6 095 tkr).
  • EBIT/ rörelseresultatet förbättrades med 30% till -4 767 tkr (-6 858 tkr).

DELÅRSPERIODEN JANUARI -JUNI 2022

• Nettoomsättningen ökade med 190% till 3 446 tkr (1 189 tkr).
  • Personal & andra externa kostnader minskade med 38% till -7 774 tkr (-12 555 tkr).
  • EBITDA förbättrades med 42% till -7 470 tkr (-12 791 tkr).
  • EBIT/ rörelseresultatet förbättrades med 38% till -8 911 tkr (-14 320 tkr).

HÄNDELSER UNDER KVARTALET

• En extra bolagsstämma (”EGM”) hölls i Simris Algs huvudkontor i Hammenhög den 8 april 2022. Beslut fattades rörande: (1) En företrädesemission av aktier; (2) Riktad emission av aktier med betalning genom kvittning, och (3) Riktad emission av teckningsoptioner som tillträdande VD Julian Read äger rätt att teckna.
  • Simris Alg publicerade ett investeringsmemorandum avseende en företrädesemission den 20 april 2022.
  • Julian Read utsågs till VD för Simris Alg den 16 maj 2022.
  • Simris Alg genomförde framgångsrikt en Företrädesemission av aktier om totalt 25,1 Mkr samt en riktad emission av aktier kvittning mot skuld om 6,2 Mkr.
  • Emissionen av teckningsoptioner till VD Julian Read har fulltecknats, vilket ger honom rätt att teckna upp till 3 500 000 nya B-aktier.
  • I ett steg för att ytterligare internationalisera bolaget, beslutade styrelsen att ändra det primära kommunikationsspråket till engelska.
  • Den nuvarande styrelsen omvaldes vid årsstämman (”stämman”) som hölls i Simris Alg i Hammenhög, den 25 maj 2022.

HÄNDELSER EFTER KVARTALETS UTGÅNG

• Simris Alg tillkännagav ett byte av Certified Adviser till Amudova AB och uppsägning av dess likviditetsgarantitjänst den 19 juli 2022.
  • Simris Alg AB släppte ett VD-brev torsdagen den 4 augusti, som beskriver den strategiska riktning som styrelse och ledning har förbundit sig till, där Simris kommer att gå in i högvinstsektorer genom en blandning av interna investeringar i infrastruktur och kapacitet, riktade lönsamma förvärv, och återlansera en rad omformulerade Simris-märkta kosttillskott som kommer att följa regelverket på alla större marknader.
  • Den 17 augusti 2022 tillkännagav Simris det tidigare undertecknandet av en bindande avsiktsförklaring om att förvärva alla aktier i Berlin-baserade Cyano Biotech GmbH

ORD FRÅN VD

När jag kom till Simris i mitten av andra kvartalet var jag tacksam mot styrelsen och Christoffer Tell (CFO) för att de hade gjort stora framsteg med omstruktureringen av verksamheten. Att minska personal- och externa kostnader med nästan 40 %, samtidigt som försäljningen ökade med 190 % under H1 jämfört med 2021, gav mig en bra plattform för att börja mitt arbete. Jag har därför kunnat fokusera på att bekräfta strategin och lägga grunden för framtidens Simris.

Den långsiktiga vision som infördes i Simris i och med utnämningen av den nya styrelsen i maj 2021, och som jag helhjärtat omfamnar, är att dagens Simris är en plattform på vilken vi kommer att bygga ett företag som verkar i flera vertikaler med hög marginal, var och en säljer en förädlade produkt. Teamet är nu fullt fokuserat på att förverkliga denna vision och det är genom den linsen som alla beslut har tagits sedan jag började.

Som kommunicerats i mitt senaste VD-brev planerar vi att förverkliga vår vision genom fokuserade interna investeringar kompletterade med riktade, aktiva förvärv. Varje förvärv som vi gör kommer att behöva uppfylla flera av följande kriterier: (1) Lägger till nya kompetenser och förmågor; (2) Ger en snabbare ingång till en ny vertikal/produktkategori; (3) Ger större tillgång till nya geografier/marknader; (4) Har skyddat ny vetenskap/teknologi; (5) Ökar produktionskapaciteten; och (6) är lönsam och ökar därmed värdet på Simris-aktien.

Jag var glad över att nyligen kunna tillkännage undertecknandet av en Letter Of Intent ("LOI") med Cyano Biotech GmbH. Detta potentiella förvärv skulle ge oss en intern FoU-anläggning, en stark och väl skyddad teknologiplattform, djupare vetenskaplig kompetens, plus en ingång till BioPharma-området - i synnerhet området ADCs* och cancerbehandling.

Simris har investerat betydande tid under andra kvartalet för att förbättra sin förståelse för Cyano Biotechs potential och för att förhandla fram förmånliga villkor. Dessa sessioner har varit mycket konstruktiva och banat vägen för oss att låsa upp det fulla värdet av de identifierade synergierna – vilket var det som ledde oss till förhandlingsbordet i första hand. När jag skriver detta är vi djupt inne i den bekräftande Due Diligence-processen och målet är att affären ska slutföras i slutet av augusti.

GMP CERTIFIERING:

För att frigöra Simris fulla potential, oavsett om det handlar om att sälja nya kosmetiska ingredienser, klassledande kosttillskott eller cancerbehandling, måste vi kunna garantera våra kunder en produkt av konsekvent hög kvalitet. Av denna anledning tog vi det svåra beslutet att omedelbart prioritera uppgraderingen av vår produktionsanläggning framför att producera ytterligare färsk biomassa i sommar. Under andra kvartalet började vi investera i ett strukturerat program utformat för att: (1) förbättra biosäkerheten, (2) ge större kontroll över tillväxtförhållandena inom varje fotobioreaktor och (3) förnya viktiga systemkomponenter. Vi påbörjade också nya försök utformade för att testa effekten av LED-belysning på tillväxthastigheter och avkastning. Hela arbetsprogrammet är planerat att fortsätta in i början av 2023 och är ett viktigt första steg i Simris resa för att få den certifiering som krävs för att verka i industrier med hög marginal som BioPharma.

KORTSIKTIGA INTÄKTER (H2 2022):

B2B: Nettoomsättningen för första halvåret 2022 var 2,9 gånger högre än 2021. Som rapporterats i vår Q1-rapport fakturerades två beställningar av fucoxanthin under Q1. Den andra av dessa beställningar drogs faktiskt fram av köparen från början av andra kvartalet. Vid det här laget förväntade de sig ytterligare efterfrågan under andra kvartalet. Karaktären hos en B2B-modell (särskilt i dess tidiga skeden när det är relativt få kunder) är att infasningen av beställningar inte är smidig och kan variera avsevärt från månad till månad. Även om det är frustrerande att rapportera att det inte förekom någon B2B-försäljning under andra kvartalet, är jag inte alltför orolig vid denna tidpunkt. Intresset från nya potentiella kunder, från så långt håll som Japan, gör att jag förblir säker på att detta kommer att bli en betydande intäktsström under de kommande 18 månaderna.

B2C: Alla försäljningsintäkter som genererades under andra kvartalet kom från försäljningen av Simris-märkta kosttillskott. Det tidigare teamet byggde ett starkt varumärke för kosttillskott, baserat på hållbarhet och skydd av den naturliga miljön. Dessa teman resonerar starkt hos konsumenterna och det finns uppenbarligen ett stort intresse för veganska näringsämnen från mikroalger. Produkterna godkändes dock inte för försäljning i EU, vilket var ett allvarligt hinder för tillväxten. Av denna anledning har vi omformulerat produkten för att säkerställa full regelefterlevnad på alla större marknader och vi kommer att återlansera dessa Simris-märkta kosttillskott under fjärde kvartalet. Vi är noga med att behålla varumärkets kärnvärden samtidigt som vi gör de förändringar som krävs för att låsa upp en betydligt högre försäljningsvolym.

Dessa förändringar inkluderar mindre kapslar som är lätta att svälja, en högre koncentration av aktiva ingredienser som låser upp ännu större hälsofördelar, e-handelsvänliga förpackningar och ett mer konkurrenskraftigt pris.

Försäljningen i USA kommer att ske direkt till konsumenterna via Amazon-plattformen. Amazon står för 77 % av alla vitaminer och kosttillskott som säljs online i USA**. Vår strategi är att initialt fokusera på denna kanal vid nylanseringen med en marknadsföringsinvestering utformad för att säkerställa förstasidesrankningen. Vårt mål är att vara bland de bästa varumärkena för algtillskott på Amazon i slutet av 2023. Jag är också glad över att kunna rapportera att vi också kommer att kunna sälja våra omformulerade produkter i Europa för första gången. Den europeiska lanseringen är planerad till Q1, 2023.

MEDELLÅNGSIKTIGA INTÄKTER (2023):

B2B: Resultat från vårt FoU-program visar att vi kan extrahera flera ämne från Phaeodactylum tricornutum-biomassan vi producerar. Genom ytterligare utvinningsförsök med partners under Q3 och Q4 kommer vi att arbeta för att identifiera de förutsättningar som behövs för optimala utbyten av varje amne. Detta kommer att positionera oss för att accelerera B2B-försäljningen 2023 när vi också siktar på att bredda vår distribution till högvärdiga asiatiska marknader.

B2C: Jag föreställer mig att Simris utökar sitt utbud av kosttillskott genom att skapa nya produkter baserade på nya ingredienser, hållbart hämtade från både mikroalger och cyanobakterier, och som redan har ett brett myndighetsgodkännande i Europa, Australasien och USA.

LÅNGSIKTIGA INTÄKTER (beyond 2023):

B2B: Min förväntning är att 2024 kommer Simris att ha uppnått GMP-certifiering och kommer att verka inom BioPharma-området. Genom att samarbeta med läkemedelsföretag förutser jag inkomstgenerering från kontraktsforskning, milstolpsbetalningar och så småningom royaltybetalningar, allt från nya läkemedelsupptäcktsprojekt. BioPharma är hög risk, men också hög belöning. Till exempel kan ett enstaka ADC-toxin som gör det till klinisk användning av en läkemedelspartner och produceras för dem från våra fotobioreaktorer förväntas sälja för i prisintervallet 1-3 miljoner euro per kilogram på dagens marknad. Vi tror att Simris förmåga är och kommer att vara en hållbar konkurrensfördel gentemot andra odlare av mikroalger och cyanobakterier.

* ADC = Antibody Drug Conjugate
** 2017 Slice Intelligence survey of U.S. shoppers

För mer information kontakta:

Julian Read
CEO Simris Alg AB
E-mail: julian@simris.com
Mobile: +46767888212
www.simrisalg.se

Denna information är information som Simris Alg AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Denna information lämnades av ovanstående kontaktperson för offentliggörande 2022-08-17 kl 08:00 CEST

OM SIMRIS ALG AB (PUBL):
Simris Alg är ett bioteknikföretag som identifierar högvärdiga, naturliga, biologiskt aktiva ämne som finns i mikroalger och cyanobakterier för att extrahera för tillämpningar inom hudvård, nutrition och bioläkemedel. Företaget odlar på ett hållbart sätt mikroalger och cyanobakterier i industriell skala inom sin fotobioreaktoranläggning där förhållanden optimeras för produktion av dessa högvärdiga föreningar.

Simris Algs aktier handlas på Nasdaq First North Growth Market med kortnamnet SIMRIS ochISIN code SE0008091664. Certifierad rådgivare är Amudova AB, telefon: 08-546 017 58,