Simris Alg delårsrapport januari - september 2022

KVARTAL 3, JULI-SEPTEMBER 2022

• Nettoomsättningen minskade med 84% till 316 tkr (1 971 tkr).
  • Personal & andra externa kostnader minskade med 21% till
    -4 629 tkr (-5 849 tkr)
  • EBITDA förbättrats med 37% till -4 471 tkr (-7 148 tkr).
  • EBIT/ Rörelseresultatet förbättrades med 43% till -6 115 tkr
    (-10 701 tkr).

DELÅRSPERIODEN JANUARI-SEPTEMBER 2022

• Nettoomsättningen ökade med 19% till 3 762 tkr (3 160 tkr).
  • Personal & andra externa kostnader minskade med 33% till
    -12 403 tkr (-18 404 tkr).
  • EBITDA förbättrats med 48% till -11 941 tkr (-19 939 tkr).
  • EBIT/ Rörelseresultatet förbättrades med 40% till -15 026 tkr
    (-25 021 tkr).

HÄNDELSER MEDDELAT UNDER KVARTALET

• Den 20 juli 2022 valde Simris att säga upp sitt avtal för likviditetstjänster och Certified Advisor med Mangold Fondkommission AB. Samma dag utsåg Simris Amudova AB till ny Certified Advisor.
  • Simris publicerade ett brev från VD den 4 augusti 2022.
  • Den 25 augusti 2022 tillhandahöll The Brand Laboratories, ett företag associerat med Simris ordförande, Steven Schapera, en lånefacilitet på upp till 1 miljon euro.
  • Simris Alg genomförde köpet om 100% av aktierna i Cyano Biotech GmbH den 25 augusti 2022.
  • Som en del av avtalet att köpa 100% av aktierna i Cyano Biotech, fullföljde Simris en riktad aktieemission till Dr Dan Enke och Dr Heike Enke den 7 september 2022.

HÄNDELSER EFTER KVARTALETS UTGÅNG

• Inga väsentliga händelser att rapportera efter utgången av Q3.

ORD FRÅN VD

Mitt mål för Q3 var att lägga en robust grund för framtida försäljningsintäkter och att slutföra integrationen av Cyano Biotech GmbH, i Simris strukture. På intäktsfronten har teamet kommmit långt i artbetet med decemberlanseringen av våra nya kosttillskottsprodukter, förbättrat biosäkerheten i vår produktion och förädlat ytterligare extrakt för B2B-försäljning. Genom förvärvet av Cyano Biotech har vi blivit pionjärer inom området för ”Antibody Drug Conjugate” (ADC)*-läkemedel, vilket ger läkemedelsbolag ett helt unikt koncept för nästa generations ”ADC-payload” producerade av cyanobakterier. Vi äger våra egna FoU-laboratorier och har breda patent som täcker en ny teknologiplattform som ger oss en snabbare ingång till det lukrativa BioPharma-området. Jag har en tydlig bild av var jag vill att Simris ska vara under de kommande 5 åren och är oerhört stolt över att vi är betydligt närmare de målen än vad vi var för bara några månader sedan.

Att generera hållbara försäljningsintäkter har varit den största utmaningen för Simris genom hela dess historia. Sedan jag började i maj har det därför min högsta prioritet varit att bygga starka försäljningsplattformar för kort, medellång och lång sikt.

Mot slutet av Q2 initierade vi flera projekt som syftade till att bygga dessa plattformar och stora framsteg har gjorts under Q3. Dessa projekt är: (1) lansering av ett förbättrat utbud av mikroalgbaserade kosttillskott; (2) förbättrad biosäkerhet och odlingsförhållander i produktionen för att öka produktkvaliteten och avkastningen; (3) identifiera och utvinna ytterligare högvärdiga föreningar från vår biomassa som ingredienser i B2C-produkter eller för försäljning till B2B-kunder.

Jag förväntar mig att vårt arbete kommer att börja ge resultat under Q4, när vi lanserar det nya sortiment av kosttillskott. Övriga projekt kommer i allt högre grad leverera intäkter och marginal under första halvåret 2023.

Sedan vi förvärvade Cyano Biotech i augusti har vi därutöver investerat anselig tid i att utveckla vår förståelse för deras vetenskap och bygga relationer med företagets målkunder, dvs läkemedelsbolag. Dessa samtal har varit mycket lovande.

LANSERING AV KOSTTILSKOTT:

Data från Amazon US visa att mer än 4 miljoner förpackningar av Omega-3 säljs varje månad från deras marknadsplats. Av detta innehåller cirka 150 000 förpackningar Omega-3 från alger. Potentialen för en attraktivt och prisvärd alg Omega-3 produkt är alltså betydande. Efter att ha studerat trender på den befintliga marknaden beslutade teamet att ett helt nytt tillvägagångssätt behövdes för att frigöra denna potential.

Det nya konceptet syftar både till att attrahera de som för närvarande konsumerar Omega-3 från fisk till att ta Omega-3 från alger, samt att vinna över befintliga konsumenter av alg Omega-3.

Product: Kapslarna kommer att innehålla dubbelt så mycket EPA och DHA, och ändå vara hälften så stor som vår tidigare produkt. Detta gör dem lättare att svälja, en viktig faktor för cirka 50% av amerikanska konsumenter och mer än 60% av tyska konsumenter.**

Förpackning: Kapslarna kommer att säljas i en påfyllningspåse, som används för att fylla på en Simris-märkt förvaringsburk. Förvaringsburken tillhandahålls i ett startpaket tillsammans med två påfyllningspåsar. Detta tillvägagångssätt minimerar förpackningsinsatser, minskar risken för produktskador och är mer miljövänligt.

Pris: Genom att använda mindre förpackningar minskar vi de direkta förpackningskostnaderna samt indirekta kostnader som frakt och skador. Detta gör det möjligt för oss att sätta ett mer lättillgängligt pris, med goda marginaler, för att driva volymförsäljning.

Distribution: För första gången kan Simris Omega-3 produkter säljas på alla större marknader. I december börjar vi sälja direkt till amerikanska konsumenter från Amazon US, och till svenska konsumenter från vår egen webbshop. Planen är att rulla ut sortimentet till nya marknader, med fokus på e-handel och apotek 2023.

BIOSSÄKERHET & KVALITET:

I samband med mitt tillträde som VD, tog jag initiativ till en omfattande riskgenomgång av Simris verksamhet. Som ett resultat av detta blev det uppenbart att den enskilt största produktionsrisken var biosäkerhet. Under tredje kvartalet anlitades externa konsulter för en oberoende granskning av företagets biosäkerhet. Framsteg har redan gjorts i fråga om att uppdatera våra standardoperativa rutiner (SOP) och göra nödvändiga investeringar i vår produktionsanläggning. Dessa förbättringar minskar risken för kontaminering och larma när parametrar som temperatur, pH, salthalt etc, rör sig utanför det optimala intervallet.

Simris har som väntat, efter en revision av LRQA i slutet av oktober, återigen certifierats för produktion och försäljning av kosttillskott enligt de kriterier som Svensk Egenvård definierat.

Under denna vinter kommer vi att genomföra försök som syftar till att etablera de optimala förutsättningarna för (1) biomassatillväxt och (2) produktion av Fucoxanthin. Som ett led i detta, har vi flyttat en av våra mindre fotobioreaktorer till ett slutet rum där vi kan kontrollera tillväxtförhållandena (ljus &, värme) närmare. Resultat från dessa försök kommer att hjälpa oss att öka avkastningen 2023 och ge oss viktiga insikter om framtiden för vår produktion under den GMP-certifiering som krävs för tillverkning av läkemedel.

FÖRÄDLADE PRODUKTER:

Historiskt har Simris antingen endast utvunnit EPA från sin biomassa eller sålt biomassa till kunder för att de ska kunna bearbeta och utvinna intressanta molekyler.

I början av Q3 ändrade vi vårt tankesätt och ställde oss själva utmaningen att kunna utvinna och sälja flera högvärdiga molekyler/ produkter från samma biomassa. Under de senaste tre månaderna har vi utvecklat en process för att producera ett oleoresinextrakt rikt på Fucoxanthin efter att redan ha extraherat EPA-olja med CO2.

Studier har visat att Fucoxanthin erbjuder potentiella hälsofördelar för att förebygga kroniska sjukdomar, inklusive cancer, fetma, diabetes mellitus och leversjukdom. Fucoxanthin är därför en högvärdig molekyl, redan välkänd för oss eftersom det var målmolekylen inom biomassan Simris sålde B2B under 2021 och under första kvartalet i år.

Detta öppnar upp potentialen att skapa nya konsumentprodukter som innehåller Fucoxanthin och att sälja en Fucoxanthin-rik olja/oleoresin till B2B-kunder. Ytterligare arbete planeras under Q4 och in i Q1 nästa år för att (1) definiera ytterligare Fucoxanthin-produkter; (2) bekräfta deras stabilitet/hållbarhet och (3) etablera ytterligare molekyler av intresse/produkter som kan produceras från samma biomassa, till exempel nya ingredienser för kosmetika.

CYANO BIOTECH & BIOPHARMA:

Efter vårt förvärv av Cyano Biotech deltog jag i världens största Antibody Drug Conjugate* (ADC)-konferens i början av september. Efter samtal med dussintals experter inom ADC-området under och efter detta evenemang är jag ännu mer övertygad om att Simris kommer att kunna generera betydande intäkter från vår ADC-teknik under de kommande åren.

Läkemedelsutvecklare letar efter nya ”ADC-payloads” som kan användas för att utveckla nästa generation cancerläkemedel. Samtidigt som utveckling fortfarande befinner sig i den prekliniska fasen, har Simris nu ett bibliotek med cyanobakteriella toxiner som kommer att tillhandahålla en pipeline av nya ”ADC-payloads”. Vi har också ett brett patent som täcker metoden med vilken våra ”ADC-payloads” produceras. Metodiken erbjuder betydande potential för att modifiera ”ADC-payloads” att vara både extremt potent och specifik för att döda endast cancerceller i låga koncentrationer. Att uppnå detta kommer att drastiskt förbättra livskvaliteten för cancerpatienter som genomgår behandling.

Avtal mellan läkemedelsutvecklare och företag som erbjuder ”ADC-payloads” inkluderar förskottsbetalningar för att licensiera tekniken mot ett specifikt mål, milstolpsbetalningar och royalties. För ”ADC-payloads” som får myndighetsgodkännande kan sådana avtal vara värda hundratals miljoner dollar.

Med vårt nyförvärvade bibliotek av cyanobakteriestammar och ”ADC-payload” klasser, och som det enda företaget som odlar ”ready to conjugate ADC-payloads”, är Simris unikt inom ADC-området. Även om befinner oss på ett tidigt stadium är jag starkt i min övertyglese av det intresse vi redan har kunnat skapa och de diskussioner vi för närvarande för med läkemedelsbolag.

Genom förvärvet av Cyano Biotech har Simris nu sina egna forsknings- och utvecklingslaboratorier (FoU) med ett internt FoU-team, baserat i Berlin. Som ett resultat av detta har vi avbrutit vårt samarbete med universitetet i Anhalt och detta beräknas spara Sirmis runt 100 000 euro per år.

Cyano Biotechs grundarna av är nu våra CSO:er. Dr Dan Enke är CSO för ADC Technology, och Dr Heike Enke är CSO för all icke-ADC-teknik.

SAMMANFATTNING

Simris har tagit stora steg mot lönsamhet i år. År hittills försäljningsintäkterna har ökat med 19 % och på likvärdiga basis, exklusive engångskostnader 2021, har EBIT ökat med 3,3 MSEK. Detta har uppnåtts genom en strikt kostnadskontroll samtidigt som de framtida försäljningsplattformarna byggts upp.

Jag vill ta tillfället i akt att tacka dig för ditt fortsatta stöd till Simirs när vi tar stegen som kommer att leda oss mot en lönsam framtid.

Observera att engelska är företagets huvudspråk. Om det finns några avvikelser mellan vad som står i den engelska och svenska versionen av denna rapport, är det den engelska versionen som har juridiskt företräde.

Rapporten finns tillgänlig på Simris Algs webbsida:

För mer information kontakta:
Julian Read
CEO Simris Alg AB
E-mail: julian.read@simris.com
Mobile: +46767888212
www.simrisalg.se

Denna information är information som Simris Alg AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Denna information lämnades av ovanstående kontaktperson för offentliggörande 2022-11-09 kl 08:00 CEST

OM SIMRIS ALG AB (PUBL):
Simris Alg är ett biologikaföretag som identifierar högvärdiga, naturliga, biologiskt aktiva ämne som finns i mikroalger och cyanobakterier för att extrahera för tillämpningar inom hudvård, nutrition och bioläkemedel. Företaget odlar på ett hållbart sätt mikroalger och cyanobakterier i industriell skala inom sin fotobioreaktoranläggning där förhållanden optimeras för produktion av dessa högvärdiga föreningar.

Simris Algs aktier handlas på Nasdaq First North Growth Market med kortnamnet SIMRIS ochISIN code SE0008091664. Certifierad rådgivare är Amudova AB, telefon: 08-546 017 58,