Simris Alg meddelar plan framåt

Simris Alg AB (publ) publicerar idag årsredovisningen för 2020. I samband med årsredovisningen lägger bolaget fram sin utvecklingsplan inklusive nya produktkandidater och närmaste milstolpar. Valberedningens stämmoförslag på nya styrelseledamöter stärker ledningen för att framöver utveckla bolagets potential.

Simris Alg har framgångsrikt utvecklat sin bioteknologiska plattform från labb till industriell skala. Konceptet har validerats genom att ta de första produkterna till marknaden, en serie kosttillskott under eget varumärke Simris® Algae Omega-3. Bolaget satsar nu förstärkt på att ta forskningen vidare och utveckla potentialen genom sina nya affärsområden Biomimetics och Novel Foods.

Simris Algs unika kapacitet består i att identifiera, utveckla och tillverka biologiskt aktiva ämnen från mikroalger. Kommersialiseringen sker genom partners med resurser att ta ut nya produkter på respektive marknad. En mer utförlig beskrivning finns i årsredovisningen som publiceras senare idag.

SIMRIS BIOMIMETICS:

• SBMPhI och SBMNaI: Formuleringar för avancerad hudvård (cosmeceuticals) som alternativ till animaliskt baserade kaviarextrakt. Produkterna beräknas nå B2B-marknaden 2022.
  • SBMtfX: Transkriptionsfaktorer som är involverade i de cellulära mekanismerna bakom atopisk dermatit (eksem). Tidig utvecklingsfas (in vitro).
  • SBMfuX: Funktionella polysackarider med antiinflammatoriska och prebiotiska egenskaper. Tidig utvecklingsfas (in vitro).
  • SBMcaX: Enzymer som fångar fria radikaler och hudskyddande funktion. Proof of concept genomförd (in vitro).

Kunder är primärt tillverkare och varumärken inom skönhet och avancerad hudvård i Europa och USA. Den globala marknaden för bioteknologiska ingredienser till avancerad hudvård är värd 557 miljoner USD (2019).

SIMRIS NOVEL FOODS:

• Algae Omega-3: Omega-3 EPA från mikroalger. Produkten används idag som huvudingrediens i bolagets konsumentprodukter.
  • Algae Protein: Komplett protein med samma näringsprofil som fisk och seafood. Första studier genomförda. Formulering bedrivs som utvecklingsprojekt i samarbete med globalt storföretag.
  • Algae Flourish och Algae Ganache: nya ingredienser för kreativ gastronomi. Produkterna är i formuleringsfas.

Kunder är tillverkare av livsmedelsprodukter samt gastronomi. Marknaden styrs av regulatoriska förutsättningar för nya livsmedel. Det globala marknadsvärdet för alternativa proteiner bedöms till 38 miljarder USD.

SIMRIS:

• Simris® Algae Omega-3: kosttillskott till konsument.

Första produkterna som nått marknadsfas. Marknaden har verifierats genom trendledande återförsäljare i USA och visar att potentialen hos Simris® ligger i paritet med prestigevarumärken som Moon Juice och The Nue Co. Uppnådda milstolpar har varit viktiga för att verifiera marknaden och attrahera rätt samarbetspartner med de resurser som krävs för att framgångsrikt lansera nya livsstilsvarumärken och driva försäljningen. Marknaden för kosttillskott inom skönhet/prestigekategorin bedöms vara värd 4,5 miljarder USD.

NÄRMASTE MILSTOLPAR

• Produktformuleringar klara för SBMPhI och SBMNaI (I: prototyp II: på marknaden)
  • Utveckling färdig av första alternativa proteinprodukten (I: proof of concept II: prototyp III: på marknaden)
  • Partnerskap för Simris Inc på plats för SIMRIS (verksamheten i USA inom konsument/kosttillskott)

REGULATORISKA FÖRUTSÄTTNINGAR
De regulatoriska förutsättningarna för bolagets produkter inom avancerad hudvård bedöms som mycket gynnsamma, då det rör sig om naturprodukter som inte omfattas av Nagoyaprotokollet eller kemikalieförordningar som REACH. Simris Alg har ansökt om COSMOS-certifiering som är standard på kosmetikamarknaden. Utvecklingskostnader och tid till marknad för bolagets hudvårdsingredienser bedöms inte påverkas nämnvärt av regulatoriska krav.

Kommersialiseringsvägar för nya produkter inom Novel Foods styrs i hög grad av de regulatoriska förutsättningarna på olika marknader. Efterfrågan på hållbara livsmedelsinnovationer är globalt mycket hög, och på marknader såsom USA, Singapore eller Storbritannien efter Brexit är de regulatoriska förutsättningarna för nya livsmedel betydligt mer gynnsamma än inom EU. Bolaget ser för närvarande över sin regulatoriska strategi för att nå sina målmarknader inom rimliga kostnadsnivåer och tidsramar.

FINANSIERING
Utvecklingsverksamheten inom Simris Biomimetics finansieras genom egna medel och offentliga innovationsstöd. Blå bioteknik är ett prioriterat område för olika finansieringsprogram inom EU och bolaget avser söka sådana medel för att ytterligare stärka sin FoU-verksamhet. Inom Novel Foods samarbetar bolaget med stora, kapitalstarka företag som har de ekonomiska resurser som krävs för att utveckla Simris Algs råvaror till färdiga produkter. Bolaget utreder för närvarande behovet av driftskapital för att genomföra de beskrivna satsningarna. Bolagets bedömning är att det kommer krävas ytterligare kapitaltillskott utöver försäljningsintäkter under 2021. Finansieringen kommer vara en fråga för den tillträdande styrelsen, som har god erfarenhet och kompetens från utvecklingsbolag, företagsaffärer och internationella kapitalmarknader.

FÖRSTÄRKT LEDNING
Valberedningens uppdrag var att se över styrelsens sammansättning för att stödja Simris Algs strategiska riktning framöver. Den föreslagna styrelsen består av internationella ledamöter med tydlig kompetens och nätverk inom affärsutveckling från bioteknik, hudvård, hälsa och wellness. Som nya styrelseledamöter föreslås:

• Steven Schapera (ordförande), London-baserad veteran från skönhetsbranschen och medgrundare till BECCA Cosmetics,
  • Peter Nählstedt, med 20 års bakgrund från life science och industri bl.a. som tidigare VD för Probi och ledande befattningar inom GE Healthcare Life Science,
  • Frank Puccio, New York-baserad veterinär och farmakolog som framgångsrikt byggt upp en verksamhet med 80 smådjurskliniker i USA, samt
  • Robert Quant med bakgrund bland annat som CFO och COO för Berlin-baserade Invincible Brands som han framgångsrikt medverkade att driva upp samt sälja.

Omval föreslås av Magnus Högström, med bakgrund som analytiker och fondförvaltare. Valberedningen har i enlighet med förra årsstämmans riktlinjer bestått av Nils Andersson (ordf), Johan Jörgensen och Steven Schapera. Valberedningens fullständiga förslag finns tillgängligt på bolagets hemsida, www.simrisalg.se/investerare.

Simris Algs ledning består av Fredrika Gullfot (VD), Daphne Jaeschke (CMO) och Christoffer Tell (CFO).

Simris Alg är ett flerfaldigt prisbelönat pionjärföretag som utvecklar bioaktiva ämnen från odlade alger. Bolaget har som mål och affärsidé att rädda hotade marina livsmiljöer genom att tillverka råvaror från odlade mikroalger, istället för från fisk och andra havslevande djur. Verksamheten bedrivs inom tre områden: SIMRIS BIOMIMETICS (hudvård och läkemedel), SIMRIS NOVEL FOODS (nya livsmedel), och konsumentvarumärket SIMRIS som riktar sig till en global marknad inom lifestyle, beauty och wellness. Simris Algs aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn SIMRIS och ISIN-kod SE0008091664. Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB, telefon 08-503 015 50 och epost ca@mangold.se.