Simris Alg tecknar avtal om forskningssamarbete

Simris Alg AB (publ) har tecknat ett femårigt avtal med Anhalt University of Applied Sciences i Tyskland (AUAS) om utveckling av nya biologiskt aktiva ämnen från mikroalger till avancerad hudvård. Forskningen vid AUAS inom mikroalger leds av Prof. Dr. Claudia Grewe som har över tio års erfarenhet som utvecklings- och produktionschef inom industrin. Samarbetet innebär en förstärkning av Simris Algs FoU-kapacitet och syftar till att accelerera utvecklingen av nya produkter inom affärsområdet Simris Biomimetics.

OM SIMRIS BIOMIMETICS
Simris Biomimetics är tillsammans med Simris Novel Foods och konsumentvarumärktet SIMRIS® ett av Simris Algs tre affärsområden. Här bedriver bolaget forskning, utveckling och kommersialisering av ämnen och extrakt från mikroalger för tillämpningar inom avancerad hudvård och biobaserade läkemedel. Verksamheten riktar sig till en global och växande marknad för bioteknologiska specialingredienser värd över 500 miljoner USD (2019). De första produkterna beräknas nå marknaden under 2022.

OM ANHALT UNIVERSITY OF APPLIED SCIENCES (AUAS)
AUAS är ett tyskt universitet för tillämpad vetenskap med tre campus I Köthen, Bernburg och Dessau. Högskolan erbjuder akademisk utbildning för runt 7 000 studenter på grund- och avancerad nivå vid sju olika avdelningar. Den vetenskapliga forskningen bedrivs vid samtliga avdelningar i nära samarbete md regionala, nationella och internationella partners.

Simris Alg är ett flerfaldigt prisbelönat pionjärföretag som utvecklar bioaktiva ämnen från odlade alger. Bolaget har som mål och affärsidé att rädda hotade marina livsmiljöer genom att tillverka råvaror från odlade mikroalger, istället för från fisk och andra havslevande djur. Verksamheten bedrivs inom tre områden: SIMRIS BIOMIMETICS (hudvård och läkemedel), SIMRIS NOVEL FOODS (nya livsmedel), och konsumentvarumärket SIMRIS som riktar sig till en global marknad inom lifestyle, beauty och wellness. Simris Algs aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn SIMRIS och ISIN-kod SE0008091664. Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB, telefon 08-503 015 50 och epost ca@mangold.se.