Simris Alg utser Julian Read till VD

Simris Alg AB är glada att kunna tillkännage utnämningen av Julian Read till rollen som verkställande direktör (VD) för företaget, med start den 16 maj 2022.

Julians utnämning kommer när Simris fortsätter att bygga på sin tillväxtstrategi efter utnämningen av turnaround-styrelsen i maj 2021. Under de senaste tio månaderna har ett stort arbete lagts ned på att omdefiniera företagets mål, anpassa organisationsstrukturen och minska kostnaderna. Dessa åtgärder, i kombination med den aktuella kapitalanskaffningen i företrädesemissionen, säkerställer att Julian tar över ett företag som har en tydlig strategi, fungerar effektivt och är finansierat.

Julian har en BSc.(Hons) i biologi. Han började sin karriär 1995 och har tillbringat de senaste 27 åren i olika operativa, försäljnings- och marknadsföringsroller som spänner över kosmetika, läkemedel, FMCG och konsumentvarumärken. Senast har Julian varit verkställande direktör (Nordics) för Dyson, och dessförinnan var han marknadsdirektör (Nordics) för Omega Pharma. Han har ansvarat för verksamheter med omsättning på över 100 miljoner euro och är en duktig ledare med en beprövad historia av att leverera enastående försäljningstillväxt med åtföljande lönsamhet.

"Julian har många års erfarenhet av att växa företag under utmanande förhållanden. Vi har känt varandra ett tag och jag tror att han är väl lämpad att ta Simris Alg framåt. Julian kommer i kombination med vår CFO Christoffer Tell och produktionschef Hannes Hall att arbeta tillsammans för att säkerställa att företaget fortsätter sina expansionsplaner och levererar aktieägarvärde." Säger styrelsens ordförande Steven Schapera.

"Simris är ett världsledande företag inom bioteknik för mikroalger som nu är redo för kommersiell acceleration. Det är inte bara vetenskapen som gör mig upphetsad, utan också kvaliteten på människorna på styrelse- och ledningsnivå. Möjligheten att bygga en betydande verksamhet kring produkter som är bra för människor och bra för planeten är mycket sällsynt och jag kan inte vänta med att komma igång." Säger Julian Read nyutsedd VD.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Steven Schapera, Styrelseordförande Simris Alg AB
Tel: +44 791 771 5533, email: steven@simris.com

Om Simris Alg

Simris Alg är ett banbrytande bioteknikföretag hängivet åt den enorma potentialen hos mikroalger för upptäckt och produktion av högvärdiga bioaktiva substanser och alternativ till ohållbara marina ingredienser. Vi är engagerade i forskning, utveckling och produktion av bioaktiva substanser från mikroalger, för nutraceutiska, kosmetiska och farmaceutiska tillämpningar.  Vår teknologi ger tillgång till bioaktiva ämnen med nya funktioner, samtidigt som den ersätter ohållbara råvaror från hotade marina arter och ekosystem.

Simris Algs aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn SIMRIS och ISIN-kod SE0008091664. Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB, telefon 08-503 015 50 och epost ca@mangold.se.